Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

Η Εγνατία επεκτείνεται κόντρα στο κλίμα της ύφεσης

Με ικανοποιητικούς ρυθμούς -με δεδομένα ωστόσο κάποια προβλήματα εν μέσω οικονομικής κρίσης- προχωρούν τα έργα των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού, του μεγαλύτερου ελληνικού κατασκευαστικού project, που ξεκίνησε πριν από 15 χρόνια. Ο οριζόντιος άξονας της Εγνατίας Οδού, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου, με κέντρο τη Θεσσαλονίκη, έχει ολοκληρωθεί από το 2009, αλλάζοντας για πάντα τον οδικό χάρτη της Ελλάδας και ολόκληρων των Βαλκανίων. Σήμερα σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή των κάθετων αξόνων, που εξασφαλίζουν τη σύνδεση της Ελλάδας με τις βαλκανικές χώρες και την Ευρώπη.
Οι κάθετοι αυτοί άξονες οδηγούν από την Εγνατία Οδό προς τα σύνορα με την Αλβανία (προς Τίρανα), προς τη Δυτική Βουλγαρία (προς Σόφια), προς την Ανατολική Βουλγαρία (Μπουργκάς) και προς την ΠΓΔΜ (προς Σκόπια). Με την ολοκλήρωσή τους μειώνεται σημαντικά η απόσταση και ο χρόνος διέλευσης.
Με αποτέλεσμα, σε τρεις περίπου ώρες, να μπορεί κάποιος να φτάσει από τις πρωτεύουσες των χωρών της Νότιας Βαλκανικής στη Θεσσαλονίκη, με προφανή οικονομικά οφέλη για τη χώρα και ειδικότερα για τη Βόρειο Ελλάδα.

Ανάδοχος στο τμήμα Φλώρινας με Νίκη
 ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ τμήμα της Εγνατίας Οδού απέκτησε προ ημερών ανάδοχο, ο οποίος αναμένεται να εγκατασταθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012. Πρόκειται για την κοινοπραξία των εταιρειών Άκτωρ - ΤΕΡΝΑ - Μοχλός, η οποία αναλαμβάνει, κατόπιν διαγωνισμού, την κατασκευή του τμήματος Φλώρινα - Νίκη, της Εγνατίας Οδού.
Η σύμβαση είναι συνολικής δαπάνης 67 εκατ. ευρώ. Αφορά στην κατασκευή του τμήματος Φλώρινα - Νίκη, μήκους 14,5 χλμ. Το έργο, που έχει ενταχθεί στο ΕΠ-ΕΠ 20072013, είναι τμήμα του Κάθετου Οδικού Άξονα «Κοζάνη - Φλώρινα - Νίκη» (άξονας 50) της Εγνατίας Οδού, που αποτελεί τμήμα του Πανευρωπαϊκού Άξονα Χ και έχει μήκος 78,5 χλμ. περίπου. Το έργο «Φλώρινα - Νίκη» κατασκευάζεται με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου (τυπική διατομή τετράιχνης οδού πλάτους 17 μ., διαχωρισμένοι κλάδοι κυκλοφορίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση), θα έχει δύο ανισόπεδους και έναν ισόπεδο κόμβο, και πλήθος μεγάλων και μικρότερων τεχνικών έργων.
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργολαβίας, θα κατασκευαστεί παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο, και θα γίνει βελτίωση - αποκατάσταση του τοπικού δικτύου. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης είναι τριάντα μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Επίσης, μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να εγκριθεί από τη Βουλή η δεύτερη μεγάλη εργολαβία της Εγνατίας Οδού, το τμήμα Κορομηλιά - Κρυσταλλοπηγή, που είναι το τελευταίο τμήμα του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού, Σιάτιστα- Κρυσταλλοπηγή. Πρόκειται για το σημαντικότερο οδικό έργο στη Δυτική Μακεδονία, και ένα από τα μεγαλύτερα εν ενεργεία οδικά έργα στην Ελλάδα. Μειοδότης έχει αναδειχτεί η κοινοπραξία Άκτωρ - ΤΕΡΝΑ - J&P Άβαξ με ποσοστό έκπτωσης που αγγίζει το 17%. Το τμήμα που δημοπρατήθηκε, είχε αρχικό προϋπολογισμό 120.500.000 ευρώ, που περιλαμβάνει ΦΠΑ. Αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής.
Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου από την περιοχή της Κορομηλιάς μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα συνολικού μήκους 16,2 χιλιομέτρων. Θα διαθέτει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Στο έργο περιλαμβάνεται η κατασκευή 3 ανισόπεδων κόμβων, της δίδυμης σήραγγας Ιεροπηγής και παράπλευρου οδικού δικτύου. Περιλαμβάνεται ακόμη ο όρος της προαίρεσης για την κατασκευή του υπόλοιπου τμήματος (Κρυσταλλοπηγή), με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 38 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΠΕΠ 2007-2013. Ο κάθετος άξονας 45 αποτελεί τμήμα του πανευρωπαϊκού άξονα VIII, έχει μήκος περίπου 72 χλμ. και συνδέει την Εγνατία Οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Το τμήμα «Κορομηλιά - Κρυσταλλοπηγή» αποτελείται από τα υποτμήματα: α) «Κορομηλιά - Ιεροπηγή», μήκους 13,5 χλμ. και β) το πρώτο μέρος του τμήματος «Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή», μήκους 2,7 χλμ. Το υπόλοιπο τμήμα, από την Κορομηλιά μέχρι τη Σιάτιστα και την ένωσή της με τον βασικό άξονα της Εγνατίας Οδού, είναι κατασκευασμένο από προηγούμενες εργολαβίες και λειτουργεί κανονικά.
Με γοργούς ρυθμούς προχωρεί η ολοκλήρωση των αξόνων
Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή: Ο κάθετος άξονας Σιάτιστα - Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή είναι τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Εξασφαλίζει τη σύνδεση προς Πόγραδετς - Cafasan - Δυρράχιο, στο νότιο τμήμα της Αλβανίας, και αποτελεί κλάδο του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου VIII. Ο άξονας έχει συνολικό μήκος περίπου 72 χλμ. Στη κυκλοφορία έχει δοθεί το τμήμα Σιάτιστα - Κορομηλιά, μήκους 51 χλμ., ενώ με ανάδοχο και αναμονή, για την υπογραφή της σύμβασης και την εκκίνηση των εργασιών, είναι το τμήμα Κορομηλιά - Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή, μήκους 21 χλμ. Το έργο και ολόκληρος ο άξονας αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2014.
Κοζάνη - Νίκη:Πρόκειται για ένα νέο κάθετο άξονα που ξεκινά από την πόλη της Κοζάνης, περνά από την Πτολεμαΐδα και τη Φλώρινα, και καταλήγει στα σύνορα με τα Σκόπια. Ήδη, όπως προαναφέρθηκε, για το πρώτο τμήμα Φλώρινα - Νίκη έχει υπογραφεί σύμβαση. Το επόμενο τμήμα που θα δημοπρατηθεί είναι το Φλώρινα - Πτολεμαΐδα.
Θεσσαλονίκη Προμαχώνας:Ο άξονας αποτελεί απόληξη του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου ΙV (Βερολίνο - Πράγα - Βουδαπέστη - Σόφια - Ελληνοβουλγαρικά σύνορα), και βασική σύνδεση του οδικού δικτύου της χώρας μας με τη Βουλγαρία. Η ολοκλήρωση του άξονα από Θεσσαλονίκη έως Σόφια αποτελεί έργο άμεσης προτεραιότητας, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο άξονας έχει μήκος 96 χλμ. και αποτελείται από τα εξής τμήματα:
1 Δερβένι - Λαχανάς - Ριζιανά, μήκους 35 χλμ,, που είναι σε κυκλοφορία.
2 Ριζιανά - Στρυμονικό, μήκους 8 χλμ., που είναι σε κυκλοφορία αλλά θα γίνει αναβάθμιση και διαπλάτυνση του τμήματος.
3 Στρυμονικό - Λευκώνας - ΑΚ Χριστού μήκους 22 χλμ. Ο ανάδοχος έχει κηρυχτεί έκπτωτος.
4 Α/Κ Χριστού - Σιδηρόκαστρο μήκους 10χλμ είναι σε κυκλοφορία αλλά θα γίνει αναβάθμιση και διαπλάτυνση.
5 Σιδηρόκαστρο - Α/Κ Πετριτσίου μήκους 9 χλμ. Είναι υπό κατασκευή.
6 Α/Κ Πετριτσίου - Προμαχώνας μήκους 12 χλμ. Είναι σε κυκλοφορία.
Κομοτηνή - σύνορα:Ο άξονας αυτός, μήκους 23 χλμ., αποτελεί τμήμα του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου ΙΧ. Η κατασκευή του αποφασίστηκε στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας για την ανάπτυξη των οδικών συνδέσεων μεταξύ Ελλάδας - Βουλγαρίας, ενώ θα έχει ταχύτητα μελέτης 80 χλμ./ώρα. Το συνολικό μήκος των 23 χλμ. της αρτηρίας, είναι περίπου 19 χλμ. νέα χάραξη, και 4 χλμ. βελτίωση του υφιστάμενου άξονα. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο γεφυρών, πέντε οδικών σηράγγων, συνολικού μήκους 1,7 χλμ. περίπου και επτά ισόπεδων κόμβων σύνδεσης. Το έργο δημοπρατήθηκε συνολικά στις 15/12/2006 με προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ, και η σύμβαση κατασκευής υπογράφτηκε στις 20/7/2007. Οι εργασίες κατασκευής με ικανοποιητικούς ρυθμούς, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται να γίνει, στο βόρειο τμήμα, στις αρχές του έτους, ενώ για το νότιο τμήμα στα τέλη του 2012.
Αρδάνιο - Ορμένιο:Ο άξονας Αρδάνιο Ορμένιο, μήκους 124 χλμ., είναι στρατηγικής σημασίας και βασική σύνδεση με τη Βουλγαρία. Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και απόληξη του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου IX στο ελληνικό έδαφος. Ο άξονας αναβαθμίζεται με στόχο τη μετατροπή του σε κλειστή οδό ταχείας κυκλοφορίας. Κατασκευάζεται μεγάλος αριθμός τεχνικών έργων, ανισόπεδοι κόμβοι εισόδου/εξόδου, παράπλευρο δίκτυο, καθώς και παρακάμψεις οικισμών. Το συνολικό κόστος του (μελέτη, απαλλοτριώσεις, κατασκευή κ.λπ.) ανέρχεται περίπου σε 270 εκατ. ευρώ. Η πρόοδος των εργασιών στα τμήμα του άξονα είναι:
1 Αρδάνιο - Σουφλί - Μάνδρα, μήκους 33 χλμ., είναι υπό κατασκευή.
2 Παράκαμψη Σουφλίου, μήκους 5 χλμ., είναι σε κυκλοφορία.
3 Μάνδρα - Ψαθάδες (Διδυμότειχο), μήκους 14 χλμ., έγινε υποκατάσταση αναδόχου.
4. Διδυμότειχο - Σύνορα, μήκους 72 χλμ., είναι σε κυκλοφορία.

Έκπτωτες ΑΤΤΙ-ΚΑΤ και ΒΙΟΤΕΡ
ΣΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ έκπτωση αναδόχων, σε δύο οδικά τμήματα των κάθετων αξόνων προς Προμαχώνα και Ορμένιο, προχώρησε η «Εγνατία Οδός ΑΕ», επικαλούμενη μεγάλες καθυστερήσεις και προβλήματα στην κατασκευή. Πρόκειται για τις κατασκευαστικές ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, η οποία είχε αναλάβει την κατασκευή του τμήματος «Στρυμονικό - Α/Κ Λευκώνα - Α/Κ Χριστού», και Βιοτέρ, για την εργολαβία «Μάνδρα - Ψαθάδες», επί του άξονα Αρδάνιο - Ορμένιο, στη Θράκη. Ειδικότερα στην περίπτωση της ΑΤΤΙΚΑΤ, το έργο των 22 χλμ. έπρεπε να παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2008, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί.
Έτσι, η αναθέτουσα αρχή αποφάσισε την έκπτωση της αναδόχου και, πλέον, προετοιμάζει το νέο τεχνικό δελτίο. Στόχος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» είναι να δημοπρατήσει την εργολαβία, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, το συντομότερο δυνατόν. Να σημειωθεί ότι η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα κατά της «Εγνατία Οδός». Ανάλογα προβλήματα καθυστερήσεων έχουν διαπιστωθεί και στο τμήμα Μάνδρα - Ψαθάδες, επί του κάθετου άξονα Αρδάνιο - Ορμένιο, στη Θράκη.
Και εδώ η ανάδοχος εταιρεία Βιοτέρ έχει κηρυχθεί οριστικά έκπτωτη από τις 13 Απριλίου 2011. Σύμφωνα με την Εγνατία Οδό, έγινε υποκατάσταση αναδόχου τις προηγούμενες μέρες. Η χρονική δέσμευση για την ολοκλήρωση του έργου προσδιορίζεται μέχρι τα τέλη του επόμενου έτους.
Σε λειτουργία οι προσωρινοί σταθμοί διοδίων
 ΣΕ ΠΛΗΡΗ λειτουργία έχουν τεθεί οι νέοι προσωρινοί σταθμοί διοδίων στην Εγνατία Οδό. Εντός του 2012 προγραμματίζεται η τοποθέτηση ενός ακόμη στη θέση Κλειδί, στην Ημαθία. Το κόστος διέλευσης έχει οριστεί στα 2 ευρώ, ενώ από την 1η Απριλίου 2012 προβλέπεται αύξηση στα 2,40 ευρώ. Η λειτουργία του συστήματος των νέων προσωρινών σταθμών, που θα διατηρηθούν μέχρι να τοποθετηθούν τα ηλεκτρονικά διόδια στον άξονα, ανατέθηκε από την «Εγνατία Οδός ΑΕ», ύστερα από διαγωνισμό, για μια διετία, στην εταιρεία «Αττικές Διαδρομές».
Η οποία διαθέτει εμπειρία από τη διαχείριση ανάλογου εγχειρήματος στην Αττική Οδό, στην Αθήνα. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 14 εκατ. ευρώ. Ο ανάδοχος το κέρδισε, παρέχοντας σημαντική έκπτωση, της τάξης του 40%. Σε κάθε σταθμό θα απασχοληθούν, ανάλογα με την περίοδο, από 20 έως 30 άτομα. Τα προσδοκώμενα έσοδα αναμένεται να κινηθούν σε 60 εκατ. ευρώ ετησίως περίπου. Το κόστος συντήρησης υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου