Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Το κρυφό χαρτί της ενέργειας για τη ΓΕΚ Τέρνα


Με… καύσιμα από τον τομέα της ενέργειας αλλά και από τα διεθνή έργα τροφοδοτεί το ανεκτέλεστό του ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, ο οποίος αναμένει τη συμβολαιοποίηση της μεγάλης επένδυσης της ΔΕΗ για την κατασκευή της μονάδας Πτολεμαιδα 5.


Το έργο αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των προς υλοποίηση κατασκευαστικών projects της εταιρείας κατά 70%, σηματοδοτώντας την ενεργειακή στροφή της ΓΕΚ Τέρνα.

Στην πραγματικότητα, η στροφή αυτή έρχεται ως απάντηση στην άπνοια που παρατηρείται στο κομμάτι των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών έργων και, κυρίως, στη στασιμότητα που παρατηρείται στις εργολαβίες των οδικών αξόνων, εξαιτίας του «παγώματος» του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων που πλήττουν το σύνολο της κατασκευαστικής αγοράς.

Έτσι, σε μια περίοδο που δοκιμάζεται ο κατασκευαστικός κλάδος, η εταιρεία βρίσκεται ένα βήμα από το ιστορικό υψηλό του ανεκτέλεστου της, καθώς, με την υπογραφή της σύμβασης με τη ΔΕΗ, θα ξεπεράσει το φράγμα των τριών δισ., χωρίς να συνυπολογίζονται σε αυτό το νούμερο πιθανά νέα κατασκευαστικά έργα που αναμένονται στα Βαλκάνια και στην Ελλάδα.

Ενέργεια
Στον τομέα της ενέργειας, πλέον, η ΓΕΚ Τέρνα αναδεικνύεται στον Νο 1 κατασκευαστή έργων ΔΕΗ, καθώς στο ανεκτέλεστό της περιλαμβάνονται τα τρία μεγάλα υπό εξέλιξη έργα της εταιρείας. Η ΓΕΚ Τέρνα κυριαρχεί πλέον στα μεγάλα projects που υλοποιεί η ΔΕΗ, και ειδικότερα: στον σταθμό ηλεκτρικής ενέργειας 115,4 MW στη Ρόδο, με συνολικό κόστος 183 εκατ. ευρώ (κατασκευαστικό έργο και μηχανολογικός εξοπλισμός), στον σταθμό συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου της Μεγαλόπολης ισχύος 600 MW και προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, τον οποίο η ΓΕΚ Τέρνα απέκτησε από τη ΜΕΤΚΑ, και στη λιγνιτική μονάδα της Πτολεμαιδας.

Η συμβολαιοποίηση της μεγαλύτερης επένδυσης της ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, θα γίνει μόλις οριστικοποιηθεί το χρηματοδοτικό σχήμα, το οποίο οργανώνεται από τη γερμανική επενδυτική τράπεζα KFW με την εγγύηση του ινστιτούτου εξαγωγικών πιστώσεων της Γερμανίας, Euler Hermes.

Η ασφάλιση της πίστωσης για το έργο μέσω του Hermes εγκρίθηκε, καθώς για την κατασκευή της μονάδας της Πτολεμαΐδας θα χρησιμοποιηθεί γερμανικός εξοπλισμός (η εταιρεία Babcock συμμετέχει στην κοινοπραξία υπό την Τέρνα, που ανέλαβε την κατασκευή της μονάδας), κάτι που αποτελεί και προϋπόθεση για να γίνει χρήση του μηχανισμού. Η ασφάλιση της πίστωσης αφορά τον κίνδυνο της χώρας (country risk) και οι διαπραγματεύσεις για την οριστικοποίηση της χρηματοδότησης βρίσκονται σε εξαιρετικά θετικό σημείο.

Εξωτερικό
Την ίδια στιγμή, με βάση τα υφιστάμενα έργα της κατασκευαστικής, περίπου το 23% του ανεκτέλεστου αφορά διεθνή έργα του ομίλου. Πρόσφατα, η Τέρνα ανέλαβε έξι νέα διεθνή έργα σε Σερβία και Βουλγαρία. Τα πέντε «σέρβικα» έργα αφορούν έργα οδοποιίας που χρηματοδοτούνται από την Παγκόσμια Τράπεζα (World Bank) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ - European Investment Bank), με τον
προϋπολογισμό που αντιστοιχεί στη θυγατρική του ομίλου να ανέρχεται στα 173,4 εκατ. ευρώ. Στη Σερβία η Τέρνα έχει ακόμα ένα έργο κατασκευής αυτοκινητοδρόμου, προϋπολογισμού 38 εκατ. ευρώ. Στη Βουλγαρία ο όμιλος ανέλαβε σιδηροδρομικό έργο προϋπολογισμού 69,6 εκατ. ευρώ.

Εκτός Βαλκανίων, έντονη δραστηριότητα υπάρχει στη Μέση Ανατολή, και ειδικότερα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου κατασκευάζεται νοσοκομειακό συγκρότημα προϋπολογισμού 88 εκατ. ευρώ, στο Κατάρ, όπου κατασκευάζεται μεγάλος σταθμός αυτοκινήτων και σταθμός του μετρό στην Ντόχα, ύψους 114 εκατ. ευρώ, και συγκρότημα βιλών στο Μπαχρέιν, ύψους 21 εκατ. ευρώ.

Οδικοί άξονες
Τα πιο πρόσφατα οδικά έργα για την Τέρνα Α.Ε. αφορούν τη συμμετοχή της με 33,33% σε κοινοπραξίες για τους Κάθετους Αξονες της Εγνατίας Οδού, με το κατασκευαστικό αντικείμενο για τον όμιλο να ανέρχεται σε περίπου 46 εκατ. ευρώ. Πάντως, ο Όμιλος συνεχίζει να βρίσκεται σε κατάσταση προσωρινής αναστολής εργασιών στα έργα των αυτοκινητοδρόμων Ιόνια Οδός, Ε-65 Κεντρικής Ελλάδας και Ελευσίνας - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας, λόγω της μη επίλυσης των προβλημάτων χρηματοδότησης των έργων από τις τράπεζες και το ελληνικό Δημόσιο.

Η ΓΕΚ Τέρνα συμμετέχει, ειδικότερα, με ποσοστό 33% στην Ιονία Οδό (συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ), με ποσοστό 33% στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (ύψους 1,7 δισ. ευρώ) και με 17% στην Ολυμπία Οδό (προϋπολογισμού 2,9 δισ. ευρώ). Το ύψος του κατασκευαστικού έργου για τον όμιλο της ΓΕΚ φτάνει τα 155 εκατ. Τέλος, τα γεγονότα της Λιβύης έχουν σταματήσει την έναρξη εργασιών αναληφθέντων projects στην περιοχή, ύψους 87 εκατ. ευρώ.

Φως από ιον Ιούνιο
Σύμφωνα με δηλώσει του επικεφαλής της «Ομάδος Δράσης» της Κομισιόν για την Ελλάδα, Χορστ Ράιχενμπαχ, μέχρι τον Ιούνιο, πιθανώς και νωρίτερα, θα έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία του Μηχανισμού Επιμερισμού Κινδύνου (Risk Sharing Finance Facility - RSFF), μέσω του οποίου η Ελλάδα επιχειρεί να εξασφαλίσει κεφάλαια για έργα υποδομών. Ο μηχανισμός θα χρησιμοποιηθεί για την επανεκκίνηση των τεσσάρων οδικών αξόνων, αλλά και για πρόσθετα έργα στις αστικές μεταφορές (μετρό), την ενέργεια, τη διαχείριση αποβλήτων και τους σιδηροδρόμους. Μέσω του RSFF, η ΕΤΕπ ή άλλες κρατικές επενδυτικές τράπεζες μπορούν να συγκεντρώσουν κεφάλαια, ώστε να είναι σε θέση να χορηγούν δάνεια ή εγγυήσεις, καθώς και άλλες χρηματοδοτικές διευκολύνσεις, σε σημαντικά έργα, ιδίως υποδομών.

Στην έκθεση αναφέρεται πως οι λεπτομέρειες αυτού του σχεδίου βρίσκονται ακόμη υπό συζήτηση. Όλες οι μορφές χρηματοδοτικής στήριξης στο πλαίσιο του μέσου αυτού πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Το προτεινόμενο μέτρο τίθεται σε εφαρμογή από την Επιτροπή, έπειτα από αίτημα του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους, σε συμφωνία με την ΕΤΕπ ή με άλλον εθνικό ή διεθνή, δημόσιο ή ιδιωτικό, οργανισμό, με δημόσια αποστολή που παρέχει παρόμοια χρηματοδοτικά προϊόντα με εκείνα της ΕΤΕπ.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 23ης Μαρτίου

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου