Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

Η διείσδυση της αεριοκίνησης στις αγορές του εξωτερικού

Picture 0 for Η διείσδυση της αεριοκίνησης στις αγορές του εξωτερικούΤι συμβαίνει με την κίνηση οχημάτων με φυσικό αέριο διεθνώς, την ώρα που η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση
Του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr

Ιδιαίτερα διαδεδομένη, τόσο στην Ευρώπη όσο και σε άλλες περιοχές του πλανήτη είναι η κίνηση οχημάτων με φυσικό αέριο. Χαρακτηριστικό είναι πως στα τέλη του 2011, ο παγκόσμιος στόλος των οχημάτων που κινούνταν με αέριο είχε φτάσει τα 14,8 εκατομμύρια, ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα τελευταία δύο έτη έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 5%, με αιχμή την Ευρώπη.

Στο πλαίσιο της επίσημης λειτουργίας του πρώτου πρατηρίου φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη, FYSIKON, (περισσότερα εδώ), η Voria.gr σας παρουσιάζει τη θέση που κατέχει η αεριοκίνηση διεθνώς, σύμφωνα με ενημέρωση από τη ΔΕΠΑ, η οποία έχει αναλάβει, σε συνεργασία με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης να εδραιώσει τη νέα τεχνολογία στη χώρα μας (περισσότερα εδώ).

Όπως προκύπτει από τα διεθνή στοιχεία, η δυσμενής συγκυρία της διεθνούς οικονομίας, η οποία χαρακτηρίζεται από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου (πρώτη ύλη και για το υγραέριο), έχει επιταχύνει τη στροφή προς το φυσικό αέριο, με την αύξηση των δικτύων και των στόλων αεριοκίνητων οχημάτων να επιταχύνεται αναλόγως.

Στη Γερμανία, ο αριθμός των πρατηρίων που μπορούν να εφοδιάσουν τα οχήματα με φυσικό αέριο ξεπέρασε σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία τα 900, και ο αριθμός των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα πλησιάζει τις 100.000.

Στην Ιταλία, το δίκτυο προϋπάρχει της ανάπτυξης των νέων μοντέλων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και δεκαετίες, καθώς χρησιμοποιήθηκε ευρέως από τη βιομηχανία από τη δεκαετία του ’50. Έτσι τον Απρίλιο του 2012, τα πρατήρια είχαν ήδη ξεπεράσει τα 900, ενώ περισσότερα από 800 χιλιάδες οχήματα ιδιωτικής χρήσης χρησιμοποιούν πλέον το φυσικό αέριο ως καύσιμο για την κίνηση τους.

Στις ΗΠΑ, το οδικό αέριο είναι το προτιμώμενο καύσιμο για οχήματα δημοσίων συγκοινωνιών, με περισσότερα από 114 χιλιάδες λεωφορεία να το χρησιμοποιούν σε μεγάλο αριθμό πολιτειών. Χαρακτηριστική είναι η παρέμβαση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της μεγαλύτερης αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, της General Motors, Dan Akerson, με την οποία κάλεσε την Ουάσιγκτον σε πρωτοβουλίες για τη μετάβαση στο φυσικό αέριο κίνησης.

Στη Νέα Ζηλανδία, η οποία είναι η δεύτερη χώρα που ξεκίνησε τη μαζική χρήση μετά την Ιταλία, κυκλοφορούν σήμερα περισσότερα από 110 χιλιάδες οχήματα με αεριοκίνηση - δηλαδή περί το 10% του στόλου των αυτοκινήτων της χώρας. Και τα μεγέθη αυτά συνεχίζουν να αυξάνονται και μάλιστα με επιταχυνόμενους πλέον ρυθμούς.

Στην Ιρλανδία, ξεκίνησε τον Ιούνιο ευρύ πρόγραμμα χρήσης του φυσικού αέριου από τις δημόσιες συγκοινωνίες με κατασκευάστρια εταιρία τη MAN.

Στην Αργεντινή και τη Βραζιλία, η χρήση του φυσικού αερίου κίνησης έχει εκτοξευθεί, με τους στόλους φυσικού αερίου κίνησης να ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια οχήματα.

Τα πλεονεκτήματα της αεριοκίνησης

Σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, το βασικότερο πλεονεκτήματα της κίνησης με φυσικό αέριο είναι η οικονομία, καθώς ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου δείχνει ότι η οδήγηση ενός οχήματος φυσικού αερίου επιτυγχάνει ποσοστό εξοικονόμησης μέχρι 66% έναντι της χρήσης ενός οχήματος βενζίνης και μέχρι 33% έναντι του ντίζελ.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα για το κόστος μετακίνησης με ένα VW PASSAT από την Αθήνα στην Κατερίνη (440 χιλιόμετρα): Το κόστος της βενζίνης ανήλθε σε 43,56 ευρώ. Η δαπάνη για φυσικό αέριο ήταν 20,80 ευρώ ή 53% χαμηλότερη από τη βενζίνη. (Οι τιμές και οι καταναλώσεις στη διάρκεια της δοκιμής ήταν: Βενζίνη 1,65 ευρώ/λίτρο, 6 λίτρα ανά 100 χλμ. και φυσικό αέριο 1,1 ευρώ/κιλό, 4,3 κιλά για 100 χλμ.)

Για να γίνει ακόμα περισσότερο αντιληπτό το εύρος της οικονομίας αξίζει να αναφερθεί πως με βάση δοκιμές της ADAC, ένα Fiat Panda με καύσιμο CNG κατάφερε να διανύσει απόσταση 720 χλμ. με μόλις 30 ευρώ όταν τα υπόλοιπα 241 αυτοκίνητα που εξετάστηκαν - συμπεριλαμβανομένων σε αυτά υβριδικών και πετρελαιοκίνητων - δε ξεπέρασαν το όριο των 500 χλμ.

Επιδόσεις οχημάτων και συντήρηση

Το φυσικό αέριο για τα οχήματα έχει υψηλότερο αριθμό οκτανίων από τη βενζίνη και συγκεκριμένα 130 έναντι 90. Η ιδιότητα αυτή επιτυγχάνει την καύση χωρίς να δημιουργείται αυτοανάφλεξη, ακόμα και σε κινητήρες υψηλότερης συμπίεσης και αποτελεσματικότητας.

Επιπλέον, η καύση είναι συνολική, γιατί το μίγμα φυσικού αερίου και αέρα τείνει να είναι τέλειο σε οποιαδήποτε θερμοκρασία περιβάλλοντος και ο κινητήρας παρουσιάζει μεγάλη ροπή κατά την εκτέλεση επιταχύνσεων, χωρίς αστοχίες ακόμη και σε χαμηλές σχετικά ταχύτητα.

Έτσι οι ταχύτητες που μπορεί να φθάσουν τα οχήματα φυσικού αερίου είναι παρόμοιες με τις υψηλές ταχύτητες των συμβατικών αυτοκινήτων επιδόσεων. Ένα όχημα με καύσιμο φυσικού αερίου Audi A4, μπήκε στο Βιβλίο των Ρεκόρ του Γκίνες αναπτύσσοντας ταχύτητα 364,6 χλμ/ώρα τον Απρίλιο του 2009 και έγινε το γρηγορότερο αυτοκίνητο φυσικού αερίου που κινείται στον κόσμο. Η δοκιμή έγινε στην πίστα Φόρμουλα, στο διάσημο Nürburgring της Γερμανίας.

Όσο δε αφορά στη συντήρηση του κινητήρα, οι μηχανικοί σημειώνουν πως το λάδι που λιπαίνει τον κινητήρα είναι λιγότερο μολυσμένο σε περίπτωση χρήσης του φυσικού αερίου με αποτέλεσμα και τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών του λιπαντικών να είναι σχεδόν δύο φορές πιο μακριά. Τα αέρια καύσης δεν είναι διαβρωτικά και δε βλάπτουν τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα με αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά η ζωή του, καθώς και των σωληνώσεων του συστήματος εξάτμισης.

Περιβάλλον
Η διεθνής βιβλιογραφία για την αεριοκίνηση είναι ενδεικτική των πλεονεκτημάτων της. Σύμφωνα λοιπόν με αυτήν οι κινητήρες φυσικού αερίου παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σύγκριση με τη βενζίνη και 35% λιγότερο σε σύγκριση με το ντίζελ, ενώ επιτυγχάνουν μειώσεις στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα κατά 95% σε σύγκριση με τη βενζίνη, στις εκπομπές υδρογονανθράκων κατά 80% και στα οξείδια του αζώτου κατά 30%.

Το φυσικό αέριο επιπρόσθετα δεν περιέχει θείο, σωματίδια, μόλυβδο ή βαριά ίχνη μετάλλων και σε αντίθεση με τη βενζίνη δεν περιέχει τοξικά πρόσθετα μόλυβδου ή βενζόλιου.

Πέραν των σημαντικών θετικών επιπτώσεων στον αέρα των πόλεων, ένα ακόμη λιγότερο γνωστό αλλά εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι κινητήρες φυσικού αερίου επιτυγχάνουν σημαντικό περιορισμό της ηχορύπανσης, επιτρέποντας πιο ομαλή και αθόρυβη λειτουργία έναντι της βενζίνης και του ντίζελ.

Το φυσικό αέριο άλλωστε δεν είναι τοξικό ή διαβρωτικό και δεν μολύνει τα υπόγεια ύδατα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για το περιβάλλον σε περίπτωση διαρροής, σε αντίθεση για παράδειγμα με τις πετρελαιοκηλίδες. Το φυσικό αέριο όντας ελαφρύτερο από τον αέρα, σε περίπτωση ενδεχόμενης διαρροής απλά διαφεύγει προς τα πάνω, διαχέεται και διαλύεται στην ατμόσφαιρα.

voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου