Ένα φορτίο σε ανταγωνιστική τιμή που έφτασε στο λιμάνι της Ρεβυθούσας και κατευθύνθηκε σε ανεξάρτητη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως ιστορικό. Η μονάδα αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες, κατάφερε να εμφανίσει λειτουργικό κόστος και να υποβάλει προσφορά στο SMP, πιο κοντά από ποτέ άλλοτε στις τιμές των λιγνιτών της ΔΕΗ, ενώ σε συνθήκες συνυπολογισμού του replacement cost καθώς και των ρύπων, τότε το συγκεκριμένο κόστος αναδεικνύεται ευθέως ανταγωνιστικό του λιγνίτη.
Τα νέα δεδομένα δεν έχουν περάσει απαρατήρητα από όλους τους ηλεκτροπαραγωγούς, οι οποίοι βλέπουν ότι το κόστος καυσίμου σε συνδυασμό με την αποδοτικότητα της μονάδας, καθορίζει εν πολλοίς την κερδοφορία σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς. Ήδη η πρώτη κίνηση πραγματοποιήθηκε από την πλευρά της Elpedison καθώς η ιταλική Edison εξασφάλισε άδεια προμήθειας, με στόχο να αναζητήσει indoor δυνατότητες μείωσης του κόστους καυσίμου για τις δύο μονάδες της εταιρείας σε Θεσσαλονίκη και Θίσβη.
Διαφορετικό μοντέλο δραστηριοποίησης στην προμήθεια του LNG ακολουθεί η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου, που έχει συστήσει θυγατρική εξειδικευμένη εταιρεία προμήθειας (M&M Gas) και καλύπτει ανάγκες όχι μόνο για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής αλλά και για τα βιομηχανικά συγκροτήματα της Αλουμίνιον και της Motor Oil Hellas.
Εκτός όμως από τους ηλεκτροπαραγωγούς που έχουν άδειες είτε άμεσα είτε μέσω θυγατρικών για δραστηριοποίηση στην αγορά του LNG, πρόσφατα άνοιξε και ένα ακόμη «παράθυρο» στην αγορά, καθώς η ελβετική EGL έφερε στην Ελλάδα φορτίο 140 χιλιάδων κυβικών, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ολόκληρο από πελάτη ηλεκτροπαραγωγό, την ταυτότητα του οποίου η εταιρεία δεν θέλει να αποκαλύψει.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ανοίγει ακόμη περισσότερο ο ανταγωνισμός και ευκαιριακά φορτία σε περιόδους μεγάλης κατανάλωσης μπορούν να αγοραστούν από όλους τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς.
Οι δύο «ρυθμιστικοί» παράγοντες
Υπό τις συνθήκες αυτές, δεν είναι τυχαίο ότι μέσα σε διάστημα λίγων μόλις μηνών η αγορά του LNG στην Ελλάδα έχει μετατραπεί στην πιο hot ενεργειακή αγορά, από πλευράς ιδιωτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος. Ήδη καταγράφονται τις τελευταίες εβδομάδες μια νέα είσοδος παίκτη (Edison) και η άφιξη του πρώτου φορτίου εταιρείας που ήδη διαθέτει άδεια εμπορίας ( EGL). Η κινητικότητα αναμένεται να ενταθεί το προσεχές διάστημα, ανάλογα με τα δεδομένα αλλά και τις συνθήκες που θα επικρατήσουν.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς οι δύο καθοριστικές παράμετροι που θα καθορίσουν τις περαιτέρω κινήσεις των παικτών είναι: η τιμή του LNG σε σύγκριση με το αέριο των αγωγών και οι ρήτρες take or pay.
Για να είναι ανταγωνιστικό το LNG σε σύγκριση με τις τιμές του αερίου των αγωγών θα πρέπει αυτό να είναι τουλάχιστον κατά 2 δολάρια φθηνότερο, με δεδομένο ότι προστίθενται και τα κόστη αεριοποίησης και χρήσης δικτύου.
Όσο για τις ρήτρες take or pay, ήδη η αυξημένη λειτουργία των ιδιωτικών μονάδων και οι μεγάλες καταναλώσεις αερίου, δημιουργούν συνθήκες εκπλήρωσης των υποχρεωτικών ποσοτήτων που προβλέπονται στις συμβάσεις. Έτσι αυτές τις ημέρες τα επιτελεία των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών εξετάζουν τα δεδομένα και ετοιμάζουν τις τελικές τους κινήσεις.
Οι προμηθευτές
Στην αγορά αερίου διαθέτουν άδειες προμήθειας οι εταιρείες:
- ΔΕΠΑ
- M&M Gas των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil
- Προμηθέας Gas (όμιλος Κοπελούζου)
- Aegean Power (συμφερόντων Δ.Μελισσανίδη )
- EGL
- Edison
Μέχρι στιγμής φορτία LNG έχουν εισαχθεί στην Ελλάδα από τις Μ&Μ Gas, Aegean, Eni, Vitol και EGL, που έχουν κατευθυνθεί για τις ανάγκες ηλεκτροπαραγωγών (ανεξάρτητων και ΔΕΗ) αλλά και για το διυλιστήριο της Motor Oil.