Τα παλιά,φθαρμένα ελαστικά αυτοκινήτων θα χρησιμοποιούνται πλέον και στην Ελλάδα για την κατασκευή ασφαλτικών και δρόμων δίνοντας λύση στο πρόβλημα της απόρριψης παλαιών ελαστικών αλλά και σε αυτό της φθοράς του οδοστρώματος.
Η μέθοδος εφαρμόζεται ήδη σε χώρες όπως η Αμερική, η Δανία, η Νορβηγία κι η Σουηδία αλλά και στις γειτονικές μας Ρουμανία και Τουρκία, όπου οι δρόμοι φτιάχνονται με ένα πρωτοποριακό υλικό οδοποιίας, για το οποίο έχουν χρησιμοποιηθεί και ανακυκλωμένα λάστιχα φορτηγών.
Tο υλικό εμφανίζει ελάχιστες φθορές για διάστημα 30-40 ετών, είναι φθηνότερο κατά 12% σε σχέση με την άσφαλτο, ενώ ένα από τα βασικά συστατικά του είναι οι ίνες χάλυβα, από παλιά λάστιχα αυτοκινήτων και φορτηγών. Μεταξύ των άλλων, το νέο υλικό υπολογίζεται ότι μειώνει κατά 10% και την κατανάλωση καυσίμων από τα διερχόμενα αυτοκίνητα. Παράλληλα, το υλικό μπορεί ακόμα και να περιορίσει την ηχορύπανση των αυτοκινήτων, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι τα ντεσιμπέλ που παράγονται από την κίνηση στο οδόστρωμα μπορεί να μειωθούν μέχρι και 30%.
Στην Ελλάδα, η συγκεκριμένη τεχνική αναμένεται να εφαρμοστεί πιλοτικά στην οδό Βασιλικών και την Υψηλάντου, η οποία καταλήγει στην πλατεία Ελευθερίας στη Λαμία, μέσα στο καλοκαίρι, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Road Tire» για το οποίο συνεργάζονται επιστήμονες από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μηχανικοί από το εργαστήριο ελέγχου υλικών της Στερεάς Ελλάδας.
Όπως εξηγεί o κ. Αβραάμ Καραγιαννίδης, καθηγητής στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ και επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας του Road Tire, η έκταση που θα ασφαλτοστρωθεί φτάνει τα 6.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ ο προϋπολογισμός του εγχειρήματος είναι 1,48 εκατ. ευρώ.
«Το 50% των χρημάτων καλύπτεται από το πρόγραμμα Life+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το υπόλοιπο της χρηματοδότησης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας», εξηγεί ο κ. Καραγιαννίδης.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, στη χώρα μας, από τους 58.500 τόνους ελαστικών που κλείνουν το όριο ζωής τους κάθε χρόνο, μόλις μικρές ποσότητες φτάνουν στις εταιρείες ανακύκλωσης.
«Κάθε χρόνο στην Ελλάδα απορρίπτονται πάνω από 50.000 τόνοι ελαστικών, από τους οποίους ανακυκλώνονται μόλις οι 15.000. Τα υπόλοιπα συσσωρεύονται σε ακατάλληλους χώρους», υπογραμμίζει ο κ. Καραγιαννίδης.
Εξάλλου, η εφαρμογή του προγράμματος στη Λαμία θα βοηθήσει τους ειδικούς να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα για τα ακριβή ποσοστά συμμετοχής παλαιών ελαστικών στην άσφαλτο, ώστε αυτά να καθιερωθούν μέσω νέας νομοθεσίας και να εξαλειφθεί το πρόβλημα της απόρριψης παλαιών ελαστικών στη χώρα μας.