Ενόψει
της χειμερινής περιόδου, με το Δελτίο Τύπου της 19-09-2012/4785 επαναλάβαμε την
υπενθύμιση εξόφλησης σε 483 οικοδομές με οφειλές 795.882
ευρώ και επισημάναμε ότι 127 από τις παραπάνω οικοδομές,
με οφειλές 365.414,58 ευρώ, χρωστούν το
σύνολο των λογαριασμών της προηγούμενης περιόδου, δηλαδή
δεν κατέβαλαν κανένα ποσόν από τον Οκτώβριο
2011, ούτε κατέθεσαν κανένα αίτημα αποπληρωμής.
Η
συμπεριφορά αυτή ορισμένων καταναλωτών εξαναγκάζει την ΔΕΤΗΠ να προβεί σε
διακοπή παροχής, μέχρι εξοφλήσεως των οφειλομένων ποσών, σύμφωνα με την απόφαση
Δ.Σ. 121/ 26-10-2004 που εφαρμόζεται από τον Οκτώβριο του έτους 2005.
2.205
οικοδομές έχουν εξοφλήσει το σύνολο των οφειλών τους προς την τηλεθέρμανση.
Επειδή
η ΔΕΤΗΠ γίνεται αποδέκτης διαμαρτυριών , παρατηρήσεων και υποδείξεων από
πλευράς των ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ καταναλωτών, διευκρινίζουμε τα παρακάτω:
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
: « Η τηλεθέρμανση υπογράφει συμβόλαια με τον κάθε καταναλωτή ξεχωριστά και όχι
συλλογικά με την οικοδομή, επομένως οι Λογαριασμοί πρέπει να είναι ατομικοί και
η διακοπή παροχής στις οικοδομές είναι παράνομη.»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΔΕΤΗΠ
:
Οι όροι του
Συμβολαίου συντάχθηκαν από την ίδρυση της ΔΕΤΗΠ , από αναγνωρισμένους ,
επαγγελματίες νομικούς της πόλης μας και ΟΥΔΕΠΟΤΕ τροποποιήθηκαν μέχρι
σήμερα.
Τα συμβόλαια είναι
πράγματι ατομικά, με κάθε ιδιοκτήτη, αλλά ο Λογαριασμός εκδίδεται ΓΙΑ ΚΑΘΕ
κτίριο , διότι η Τηλεθέρμανση παρέχει θερμότητα στο κτίριο του καταναλωτή, και
στο σημείο σύνδεσης με αυτό. Τα όρια ευθύνης των αντισυμβαλλομένων
μερών είναι σαφή και γνωστά κατά την υπογραφή των ατομικών Συμβολαίων από
τους ιδιοκτήτες.
Αναλυτικά Σύμφωνα με το
Συμβόλαιο:
Αρθρο 7ο.
Η εξόφληση
των λογαριασμών που εκδίδονται σύμφωνα μ’ αυτό το Συμβόλαιο ,θα γίνεται στα
γραφεία του Προμηθευτή , μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την ημερομηνία
επίδοσης του λογαριασμού στην οικοδομή του Καταναλωτή για εξόφληση.
Αρθρο 8ο.
Σε περίπτωση
που ο λογαριασμός δεν εξοφληθεί όπως ορίζεται πιο πάνω , ο Προμηθευτής έχει το
δικαίωμα:
α)
να επιβάλει πρόστιμο , το οποίο θα ορίζεται κάθε φορά με απόφαση του
Διοικητικού Συμβουλίου,
β)
να διακόψει αμέσως την παροχή και να επιβαρύνει την οικοδομή του Καταναλωτή
με όλη την δαπάνη διακοπής και επανασύνδεσης , και
γ) να
επιβάλει κόστος επανασύνδεσης , όπως αυτό θα ορίζεται εκάστοτε , με αποφάσεις
του Διοικητικού Συμβουλίου.
Αρθρο 9ο.
Ο
Καταναλωτής δεν μπορεί να αρνείται την εξόφληση των λογαριασμών ή την
καθυστέρηση εξόφλησης , εξαιτίας οποιασδήποτε φύσης διαμαρτυριών του
ή απουσίας του.
Το
συμβόλαιο παραπέμπει στους " Γενικούς Όρους και Συμφωνίες ", που
ΡΗΤΑ, επίσης από συστάσεως της ΔΕΤΗΠ, προβλέπουν τα εξής:
ΑΡΘΡΟ 6ο:
Η µέτρηση της κατανάλωσης της θερµικής ενέργειας που διανέµεται,
πραγµατοποιείται µέσω οργάνων µέτρησης (µετρητή θερµικής ενέργειας) του
Προµηθευτή, τα οποία εγκαθίστανται στο σύστηµα ρύθµισης της οικοδοµής του
Καταναλωτή και καταγράφουν την συνολική κατανάλωση της οικοδοµής.
Ο µετρητής
θερµικής ενέργειας αποτελεί το µοναδικό επίσηµο όργανο για τη µέτρηση της ίδιας
κατανάλωσης της οικοδοµής.
ΑΡΘΡΟ 7ο
:
«Η µέτρηση της θερµικής ενέργειας θα γίνεται συνολικά στο σηµείο
παράδοσης του θερµού νερού (σύστηµα ρύθµισης καταναλωτή) µέσω µετρητή. Αυτή η µέτρηση
αποτελεί την επίσηµη µέτρηση, για την χρέωση της κατανάλωσης της οικοδοµής. »
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
:
Η Τηλεθέρμανση έχει υποχρέωση να παρέχει θέρμανση σε κάθε καταναλωτή και να
επιλύει τα όποια προβλήματα προκύπτουν, όπως η μη εξόφληση λογαριασμών. Η
τηλεθέρμανση έχει τα νομικά μέσα και την υποχρέωση να πιέσει τους οφειλέτες, ενώ
ο διαχειριστής της κάθε οικοδομής δεν μπορεί.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΔΕΤΗΠ
:
Η Τηλεθέρμανση
υποχρεούται να παρέχει θέρμανση σε κάθε κτίριο μέσω του θερμικού
Υποσταθμού ο οποίος εγκαθίσταται σε χώρο ιδιοκτησίας του ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
(άρθρο 5 παράγραφος 1 Γενικών Όρων & Συμφωνιών),
Ο διαχειριστής ή το
ιδιωτικό Γραφείο διαχείρισης
της οικοδομής είναι οι μόνοι κατά τον νόμο αρμόδιοι να επιλύουν ΟΛΑ τα
προβλήματα της οικοδομής. Η Γενική Συνέλευση και οι ιδιοκτήτες οφείλουν
εκ του νόμου να αποφασίζουν για τις ενέργειές τους στις περιπτώσεις ασυνεπών
ενοίκων (διακοπή παροχής, αφαίρεση σωμάτων, ειδικές χρεώσεις, εξώδικες
ενέργειες, αγωγές κλπ).
Η τηλεθέρμανση δεν είναι
δυνατόν να εμπλέκεται σε εσωτερικά ζητήματα των οικοδομών και των ενοίκων, των
ενοικιαστών που μπορεί να εναλλάσσονται και να είναι άγνωστοι ακόμη και στους
λοιπούς ενοίκους, της χρήσης ή μη των χώρων, του τρόπου κατανομής των δαπανών
κλπ.
Εκ του νόμου η
Τηλεθέρμανση δεν έχει καμία δικαιοδοσία να παρεμβαίνει στην εσωτερική λειτουργία
και τις αποφάσεις των οικοδομών έναντι των ενοίκων τους , διότι η δικαιοδοσία
της ΔΕΤΗΠ εξαντλείται στην εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία των
εγκαταστάσεων ιδιοκτησίας της , μέχρι και τις δικλείδες διασύνδεσης της
τηλεθέρμανσης (απομονωτικές βάνες):
«Το δίκτυο διανοµής καθώς
και τα συστήµατα ρύθµισης καταναλωτών, που παρέχει και εγκαθιστά ο Προμηθευτής,
µέχρι και τις δικλείδες σύνδεσης του εσωτερικού δικτύου των καταναλωτών µε τα
παραπάνω συστήµατα, είναι αποκλειστικής ιδιοκτησίας του Προµηθευτή, που
επιµελείται την συντήρησή τους.» , Γενικοί Όροι άρθρο 2ο .
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ :
Τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της τηλεθέρμανσης, οι διαχειριστές κατέθεταν όσα
χρήματα του λογαριασμού της οικοδομής εισέπρατταν και δήλωναν ποιοι είναι
οφειλέτες και το ποσό που η οικοδομή είχε χρεώσει. Η Τηλεθέρμανση αναλάμβανε την
είσπραξη από τους οφειλέτες αυτούς.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΔΕΤΗΠ
:
Η διεκδίκηση
ατομικών οφειλών από την τηλεθέρμανση διαπιστώθηκε ότι δεν είναι αποτελεσματική,
διότι οι οφειλέτες ισχυριζόταν είτε ότι η οικοδομή χρεώνει αυθαίρετα ποσά ή
άλλους ισχυρισμούς, που δεν παρείχαν καμία δυνατότητα εξακρίβωσης στην
τηλεθέρμανση και στα δικαστήρια.
Από το 2004
, όταν εξαντλήθηκε κάθε δυνατότητα είσπραξης , διότι οι οφειλέτες αδιαφόρησαν
ακόμη και στις περιπτώσεις που εκδόθηκαν δικαστικές αποφάσεις και επειδή
συσσωρεύτηκαν 279 ατομικές οφειλές ύψους 86.742,95€ € και 44 συνολικές
οφειλές οικοδομών ύψους 76.233,42 € - ποσά που παραμένουν ανείσπρακτα μέχρι
σήμερα και οι οικοδομές παραμένουν κλειστές - η ΔΕΤΗΠ με την απόφαση
121/26-10-2004 ενεργοποίησε ΕΝ ΜΕΡΕΙ το δικαίωμα άμεσης
διακοπής παροχής, όπως ρητά αναφέρεται στα ατομικά συμβόλαια, και δεν παρέχεται
θέρμανση την ΕΠΟΜΕΝΗ περίοδο όταν δεν εξοφλούνται οι οφειλές της
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΣ περιόδου.
Δηλαδή η ολική εξόφληση
του λογαριασμού είναι απαιτητή ΑΤΟΚΑ και ΜΟΝΟΝ ΠΡΟ της λειτουργίας της επομένης
περιόδου, δηλαδή 5 ως 12 μήνες μετά τη χρήση της θερμότητας και την
έκδοση των λογαριασμών.
Μέχρι σήμερα, παρότι η
τηλεθέρμανση αποδέχεται μερική εξόφληση των λογαριασμών, πολλοί καταναλωτές
δεν κατέθεσαν ούτε ένα ευρώ για την προηγούμενη περίοδο, ενώ άλλοι δεν
καταβάλλουν ακόμη και τα χρήματα που εισπράττουν από τους ενοίκους, οι οποίοι
δεν ελέγχουν εάν τα χρήματα που κατέβαλαν αποδόθηκαν στην τηλεθέρμανση.
Η τηλεθέρμανση
εξαναγκάζεται επομένως από τους ίδιους τους ασυνεπείς καταναλωτές να
καταφύγει στην πολιτική διακοπής της παροχής , ως μόνο σύννομο και σύμφωνο με
τους όρους του Συμβολαίου εισπρακτικό μέσο, που υποδείχθηκε μάλιστα και από
πολλούς διαχειριστές.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ : Η
τηλεθέρμανση της Κοζάνης αποστέλλει ατομικούς λογαριασμούς
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΔΕΤΗΠ
:
Κάθε σύστημα έχει
το δικαίωμα και την υποχρέωση να προσαρμόζει την πολιτική του στα δεδομένα
λειτουργίας του.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ :
Η Τηλεθέρμανση εκβιάζει τις οικοδομές ενώ ως κοινωφελής επιχείρηση υποχρεούται
να παρέχει το αγαθό της θέρμανσης σε όλους τους συνεπείς πολίτες και να αναλάβει
η ίδια την υποχρέωση να εισπράττει από τους οφειλέτες.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΔΕΤΗΠ
:
Η είσπραξη
λογαριασμών πολυκατοικιών αποτελεί πάγια αρμοδιότητα είτε των διαχειριστών ή των
ιδιωτικών διαχειριστικών εταιρειών.
Η Τηλεθέρμανση δεν
εκβιάζει ούτε αιφνιδιάζει τις οικοδομές διότι από τον Οκτώβριο του έτους 2005
ΟΛΟΙ οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι δεν παρέχεται θερμότητα σε οικοδομές με
οφειλές από την ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ.
Αντίθετα η ΔΕΤΗΠ, η οποία
ΔΕΝ επιχορηγείται και ΔΕΝ χρηματοδοτείται από κανένα φορέα πλην
των καταναλωτών της, εκβιάζεται και απειλείται από τους οφειλέτες, που ,
κατά κανόνα οι ίδιοι κάθε χρόνο και ΟΧΙ οι χαμηλόμισθοι και άποροι,
‘δανείζονται’ αυθαίρετα και άτοκα τα οφειλόμενα ποσά, ενώ γνωρίζουν ότι η
δημοτική επιχείρηση θα πρέπει να δανειστεί τα αντίστοιχα ποσά, για να
ανταποκριθεί στις λειτουργικές υποχρεώσεις της.
Ο Κοινωφελής χαρακτήρας
της ΔΕΤΗΠ συνοψίζεται στο σύνολο των υπηρεσιών που παρέχει δωρεάν, αφού οι
καταναλωτές τηλεθέρμανσης ΔΕΝ επιβαρύνονται με κανένα άλλο κόστος, όπως
η συντήρηση των εγκαταστάσεων θέρμανσης, η αποκατάσταση βλαβών , η αντικατάσταση
εξοπλισμού, ο καθαρισμός των δικτύων κλπ., διότι όλες οι σχετικές δαπάνες
επιβαρύνουν την τηλεθέρμανση.
Η πολύμηνη αναμονή
εξόφλησης των λογαριασμών και τα τιμολόγια θέρμανσης, που, παρά το τεράστιο
επενδυτικό έργο και τις υποχρεώσεις της επιχείρησης, διατηρούνται σταθερά χαμηλά
από το 2010, από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, Ανατολική και Δυτική, και που την
φετινή περίοδο θα αντιστοιχούν στο 25% του κόστους πετρελαίου,
επαληθεύουν τις προσπάθειες της ΔΕΤΗΠ να διατηρήσει την βιωσιμότητά της,
χωρίς να επιβαρύνει τους πολίτες.
Η συμβολή της ΔΕΤΗΠ στο
οικογενειακό εισόδημα των συμπολιτών μας αναγνωρίζεται από όλους τους συνεπείς
καταναλωτές και από τους κατοίκους του Δήμου μας που είναι ΕΚΤΟΣ δικτύου , οι
οποίοι συνδέονται τώρα και έχουν πληρώσει ακριβά τις διαφορές κόστους θέρμανσης,
που ορισμένοι χρήστες της τηλεθέρμανσης λησμονούν.
Οι καταναλωτές
τηλεθέρμανσης έχουν ΜΙΑ και ΜΟΝΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ υποχρέωση : την είσπραξη και
εξόφληση των λογαριασμών.
Εάν δεν είναι δυνατό να
τηρήσουν ούτε αυτήν, δεν ευθύνεται η τηλεθέρμανση.