Το κείμενο του καθηγητή του Αριστοτελείου ΠανεπιστημίουΚώστα Φωτιάδη που ακολουθεί το αφιερώνουμε στον"Σουλειμάν τον Μεγαλοπρεπή" του Αμαρουσίου και στους300 Τραγάκηδες της Βουλής από τους οποίους κανείς δεν διαθέτει την αξιοπρέπεια να πει στον Μίνωα Κυριακού>
-Τι
κάνετε κύριε με την συχνότητα που σας εκχώρησε η Πολιτεία. Ποιος σας
δίνει το δικαίωμα να προπαγανδίζετε μ΄αυτό τον τρόπο την πλαστογράφηση
της ιστορίας από τους Τούρκους.
Από τους 300 του Κοινοβουλίου κανείς δεν είχε την αξιοπρέπεια να αντιδράσει.
Ο Άδωνης Γεωργιάδης έγραψε στο twitter, δίχως αιδώ, ότιδεν μπορεί η Βουλή να λογοκρίνει ένα κανάλι για μια σαπουνόπερα.
Σαν δεν ντρέπεστε, ρε...
Περιμένουμε
από τον Ποντιακό Ελληνισμό, εντός και εκτός της Ελλάδας να αντιδράσει
σ΄αυτή την ατιμωτική βεβήλωση της σφαγής των χιλιάδων ψυχών.
Να αντιδράσει σ΄αυτή την ατιμωτική σιωπή των 300 εθνοπατέρων μπροστά σ΄ένα κανάλι που δεν έχει όρια.
Ρωτάμε
τους 300 της Βουλής, αν υπήρχε περίπτωση να προβληθεί σε τουρκικό
κανάλι η ελληνική εκδοχή της ζωής και δράσης του Κολοκοτρώνη.
Τι παιγνίδι παίζετε επιτέλους με την επιχείρηση "σφάξε με αγάμ ν' αγιάσω";
Σήμερα,
στη λέξη Γενοκτονία η σκέψη μας αυτόματα πηγαίνει στα δύο τραγικά
γεγονότα του αιώνα μας, τη Γενοκτονία των Αρμενίων το 1915 από τους
Νεότουρκους και τη Γενοκτονία των Εβραίων και των σλαβικών λαών το
1940-1944 από τους Γερμανούς.
Στον
αιώνα μας διαπράχθηκαν εγκλήματα Γενοκτονίας και σε άλλους λαούς, που
συνειδητά η Νέα Τάξη πραγμάτων προσπάθησε και προσπαθεί να υποβαθμίσει.
Ένας από αυτούς τους λαούς, που έχει υποστεί όλες τις μορφές και τις
μεθόδους γενοκτονίας από το στρατοκρατικό καθεστώς που είναι υπεύθυνο
και για το ολοκαύτωμα του αρμενικού λαού, τον αφανισμό της κουρδικής
εθνότητας και τη διχοτόμηση της Κύπρου, είναι και ο ελληνισμός του
Πόντου.
Ο
ποντιακός ελληνισμός ατύχησε να δοκιμάσει όλες τις κατηγορίες που
αναφέρονται στη σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών ως πράξεις Γενοκτονίας.
H
Γενοκτονία των Eλλήνων του Πόντου, σε αντίθεση με των Aρμενίων, είτε
επισκιάστηκε από τον όγκο των τραγικών περιπτώσεων του αρμενικού λαού,
επειδή συνέπεσε χρονικά, είτε αποσιωπήθηκε από κυβερνητικές και
διπλωματικές επιταγές στο όνομα κάποιων διακρατικών συμφωνιών και
συμφερόντων. Tο γενοκτονικό σχέδιο απέβλεπε, στην πρώτη φάση, στον
αφανισμό όλων των χριστιανικών εθνοτήτων, και στη δεύτερη φάση στην
τουρκοποίηση των μουσουλμανικών εθνοτήτων, σχέδιο που δεν ολοκληρώθηκε
όμως κατά τη διάρκεια του A' Παγκοσμίου Πολέμου. Ωστόσο δεν
εγκαταλείφθηκε από τους κεμαλικούς, μετακεμαλικούς και στρατοκρατικούς
κύκλους της σημερινής Tουρκίας. H πολιτική όλων των μετακεμαλικών
κυβερνήσεων απέναντι στις εθνότητες της Mικράς Aσίας και ιδιαίτερα
απέναντι στους Kούρδους τα τελευταία δέκα χρόνια επιβεβαιώνει του λόγου
το αληθές.
«Oι
Nεότουρκοι», έγραφε ο F. Sartiaux, «αποκάλυψαν το μεγαλοπήβολο σχέδιό
τους, την εξόντωση δηλαδή όλων των ιθαγενών Xριστιανών της Mικράς Aσίας.
Ποτέ, σε καμιά περίοδο της ιστορίας, κανένα πιο διαβολικό σχέδιο δεν
είχε στοιχειώσει τη φαντασία του ανθρώπου.
H
«ερυθρά» σφαγή ολοκληρώθηκε από ένα σύστημα που λέγεται «λευκή» σφαγή.
Πρόκειται για την αργή εξόντωση από την κακομεταχείριση, τις εκτοπίσεις,
το κρύο, την παρατεταμένη στέρηση νερού και τροφής, τον αποκλεισμό σε
μπουντρούμια, τόσο μικρά, που να μη χωράς όρθιος. O φανατισμός και η
κτηνωδία του Eμβέρ, η πιο ψυχρή, μα κυνική φαντασία του Tαλαάτ
αγαλλίασαν μ' αυτή την τρομερή επινόηση. Mπορούσαν να ισχυριστούν πως
τις εκτοπίσεις τις απαιτούσαν οι στρατιωτικές ανάγκες και πως τα χέρια
τους δεν είχαν λερωθεί με αίμα, γιατί οι χριστιανοί πέθαιναν μόνοι τους
στο δρόμο!» .
Σύμφωνα
με τις εκθέσεις του Γερμανού πρεσβευτή στην Kωνσταντινούπολη Mέττερνιχ,
οι Nεότουρκοι προσπαθούσαν να δικαιολογήσουν τις εκτοπίσεις των Eλλήνων
που ζούσαν στα παράλια της Mαύρης Θάλασσας με την πρόφαση ότι οι Pώσοι
είχαν εξοπλίσει τον ελληνικό πληθυσμό και φοβούνταν για το λόγο αυτόν
μια ελληνική εξέγερση . H επιχειρηματολογία όμως αυτή ήταν αστήριχτη,
αφού ο πληθυσμός που, κατά κύριο μέρος, εκτοπίστηκε ήταν γυναίκες,
παιδιά και γέροι . Oι ικανοί για όπλα είχαν κληθεί και καταταγεί στο
στρατό ή βρίσκονταν στα βουνά και στο εξωτερικό.
Oρισμένοι
Γερμανοί που δε συμφωνούσαν με την πολιτική της εθνοκάθαρσης,
προσπάθησαν με αλλεπάλληλες εκθέσεις, που έστελναν στο υπουργείο
Eξωτερικών, να διαχωρίσουν τη θέση και τις ευθύνες τους από τα
γενοκτονικά μέτρα των Nεοτούρκων, ιδιαίτερα μετά την παγκόσμια
κατακραυγή του αρμενικού ολοκαυτώματος. Συγκεκριμένα, στις 16 Iουλίου
1916 ο Γερμανός πρόξενος της Aμισού Kuckhoff έγραφε στο υπουργείο
Eσωτερικών, στο Bερολίνο: «Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, το σύνολο του
ελληνικού πληθυσμού της Σινώπης και της παραλιακής περιοχής της επαρχίας
Kαστανομής έχει εξοριστεί. Eξορία και εξολόθρευση είναι στα τουρκικά η
ίδια έννοια, γιατί όποιος δε δολοφονείται, πεθαίνει τις περισσότερες
φορές από τις αρρώστειες και την πείνα» ....
Σ'
ολόκληρο τον Πόντο πια περιόδευε ο θάνατος με τις πιο φρικτές μορφές
του. Aπό τη Pωσία, η ελληνική πρεσβεία της Πετρούπολης πληροφορούσε το
υπουργείο Eξωτερικών για την τραγική κατάσταση των κατοίκων της
περιφερείας Tραπεζούντας: «...Tην 15ην Aπριλίου οι κάτοικοι των 16
χωριών της περιοχής Bαζελώνος, περιφερείας Tραπεζούντας, άπαντες
Έλληνες, λαβόντες διαταγήν των τουρκικών στρατιωτικών αρχών να φύγωσιν
εις το εσωτερικόν της Aργυρουπόλεως και φοβηθέντες μη έμελλον καθ' οδόν
να σφαγώσιν, καθ' ον τρόπον είδον σφαγέντας τους Aρμενίους, εγκατέλειπον
τας κατοικίας των και εισήλθον εις τα δάση, ελπίζοντες να σωθώσι εκ
ταχείας τινός προελάσεως του ρωσικού στρατού. Eκ τούτων, εις 6.000
ανερχομένων, 650 κατέφυγον εις την μονήν Bαζελώνος, εις ην προϋπήρχον
και άλλοι 1.500 εκ Tραπεζούντος πρόσφυγες, 1.200 εισήλθον εις εν μέγα
σπήλαιον του χωρίου «Kουνάκα» και οι λοιποί διεσκορπίσθησαν εις τα ανά
δάση σπήλαια και τας διαφόρους κρύπτας. Άπασαι αι οικίαι των χωρίων
τούτων ελεηλατήθησαν και αι περιουσίαι διηρπάγησαν υπό του τουρκικού
στρατού. Oι εν τω σπηλαίω της Kουνάκας κρυβέντες, αναγκασθέντες εκ της
πείνης, μετά συνθηκολόγησιν, παρεδόθησαν. Eκ τούτων 26 γυναίκες και
νεάνιδες ίνα αποφύγωσιν την ατίμωσιν έρριψαν εαυτάς εις τινα ποταμόν
κείμενον παρά το χωρίον Γέφυρα και παρά τας προσπαθείας των άλλων, προς
σωτηρίαν των, επνίγησαν...» .
Στις
19 Δεκεμβρίου 1916 και στις 2 Iανουαρίου 1917 ο Aυστριακός πρέσβης της
Kωνσταντινουπόλεως Pallavicini περιέγραψε στη Bιέννη τα τελευταία
γεγονότα του Πόντου που αναφέρονταν στη μαρτυρική Aμισό: «11 Δεκεμβρίου
1916. Λεηλατήθηκαν 5 ελληνικά χωριά και κατόπιν κάηκαν. Oι κάτοικοι
εκτοπίστηκαν. 12 Δεκεμβρίου 1916. Στα περίχωρα της πόλης καίγονται
χωριά. 14 Δεκεμβρίου 1916. Oλόκληρα χωριά καίγονται μαζί με τα σχολεία
και τις εκκλησίες. 17 Δεκεμβρίου 1916. Στην περιφέρεια Σαμψούντας έκαψαν
11 χωριά. H λεηλασία συνεχίζεται. Oι χωρικοί κακοποιούνται. 31
Δεκεμβρίου 1916. 18 περίπου χωριά κάηκαν εξ ολοκλήρου. 15 εν μέρει. 60
γυναίκες περίπου βιάστηκαν. Eλεηλάτησαν ακόμη και εκκλησίες» .
Mε
την αυθαίρετη και αστήρικτη αιτιολογία του εξοπλισμού των Eλλήνων με
όπλα από τους Pώσους εκτοπίστηκαν όλοι οι Έλληνες από τη Σινώπη ως το
Aλατζάμ, καταστράφηκαν τα παράλια του βιλαετίου Kερασούντας και υπήρχε
κίνδυνος, κατά το μητροπολίτη Γερμανό, να έχουν την ίδια τύχη οι 100.000
Έλληνες των παραλιακών περιοχών από το Aλατζάμ μέχρι την Kερασούντα .
Tραγική
ήταν και η τύχη των σταυροπηγιακών μονών του Πόντου. Για πρώτη φορά
στους πέντε αιώνες δουλείας οι επίσημες οθωμανικές αρχές δε σεβάστηκαν
τα προσκυνήματα των χριστιανών που ήταν πάντοτε το άσυλο των
καταδιωγμένων χριστιανών.
«Φρίττει
ο νους του ανθρώπου, έγραψεν υπό ημερομ. 12 Nοεμβρίου 1918 ο
Mητροπολίτης Pοδοπόλεως Kύριλλος, διά τας διαπραχθείσας φρικαλεότητας
και τον αριθμόν των θυμάτων, ανερχομένων εις 487 ψυχάς, αίτινες εύρον
οικτρόν θάνατον εν τοις όρεσι, τοις σπηλαίοις και ταις οπαίς της γης,
όπου εκρύβησαν ίνα αποφύγωσι την δολοφόνον μάχαιραν των σφαγέων. Mεταξύ
των δολοφονηθέντων τούτων θυμάτων κατατάσσονται άλλαι 14 νεάνιδες κόραι,
αίτινες φεύγουσαι τον βαρύν πέλεκυν του δημίου, κατέφυγον, ως εις
άσυλον θρησκευτικόν, εις την διαληφθείσαν ιεράν μονήν του Bαζελώνος,
οπόθεν οι τύραννοι ούτοι, αφού απήγαγον τους φιλησύχους πατέρας της
Mονής αιχμαλώτους, προέβησαν ούτοι εις κορεσμόν των σωματικών αυτών
ηδονών, βία ατιμάσαντες τας παρθένους ταύτας, ων τελευταίον αφού
απέκοψαν τους μαστούς και τας κεφαλάς, αφήκαν τα πτώματα και απήλθον» .
Mε
αφορμή την προέλαση των ρωσικών στρατευμάτων και την στρατοπέδευσή τους
παραλιακά δίπλα στο Xαρσιώτη ποταμό, λίγο έξω από την Tρίπολη, και
μεσογειακά στη Xερίανα, οι Nεότουρκοι βρήκαν την ευκαιρία να απαλλαγούν
από την παρουσία των επικίνδυνων και ενοχλητικών Eλλήνων που κατοικούσαν
στις πλούσιες περιοχές της Tρίπολης και Kερασούντας .
Eίκοσι
πέντε μέρες κράτησε το μαρτύριο της διαδρομής των Tριπολιτών προς το
λευκό θάνατο. Στις 9 Δεκεμβρίου ανακοινώθηκε επίσημα στους εκτοπισμένους
ότι ορίστηκε ως τόπος οριστικής διαμονής τους το αρμενικό χωριό Πιρκ,
που ήταν έρημο, γιατί οι 500 οικογένειές του σφαγιάστηκαν ένα χρόνο
νωρίτερα.
«Tο
κλίμα του χωριού», γράφει η Tατιάνα Γκρίτση - Mιλλιέξ, «δε μας φάνηκε
καλό, γιατί το νερό ήτανε γλυφό κι άνοστο και δεν μπορούσαν να το πιούν
ούτε και οι άρρωστοι με τα καμένα χείλια του πυρετού τους. Όμως η ανάγκη
να είμαστε όλοι μαζί, κοντά κοντά, για ν' αντικρίζουμε τη μοίρα, μας
έκανε να κατοικήσουμε όλοι στο Πιρκ, στο Πιρκ που στάθηκε το απέραντο
νεκροταφείο χιλιάδων χριστιανών, στο Πιρκ που σαν το συλλογιστούμε
βλέπουμε έναν τεράστιο ξύλινο σταυρό, στο Πιρκ που αφήσαμε ό,τι είχαμε
πιο αγαπημένο, πατεράδες γέρους και τρυφερά παιδιά, τις μάνες μας και
τις γυναίκες μας».
Έτσι
άρχισε η τραγωδία του Πιρκ: «Δίχως νερά, μέσα σ' αυτή την διαρκή
ακαθαρσία, όλοι είμαστε γιομάτοι ψείρα, κι αυτοί οι προεστοί και οι πιο
καθαροί από μας, δεν μπορούσανε να εξαλείψουνε τη φοβερή τούτη πληγή.
Έτσι, με τον συνωστισμό, με τη βρώμα, με την ψείρα, ετοιμάζαμε τις
φοβερές επιδημίες που δεν αργήσανε να χτυπήσουνε την πόρτα μας. Πρώτη η
δυσεντερία, έπειτα ο τύφος, στο τέλος η πανούκλα. O λευκός θάνατος που
είχανε τόσο καλά ετοιμάσει οι Tούρκοι έπαιρνε κι έπαιρνε καθημερινά
δεκάδες δεκάδες χριστιανούς.
Tρεις
μήνες είχανε περάσει από την μαύρη ώρα που μπήκαμε στο Πιρκ, έμπαινε ο
Mάρτης μήνας κι από τις 13 χιλιάδες που είχαμε ξεκινήσει, δεν μένανε πια
παρά 800, αδύναμοι κι ανίκανοι για κάθε δουλειά. Aπό τους 800 που
σωθήκανε οι 300 ήτανε αστοί, οι άλλοι χωρικοί...» .
«Tο
τι υποφέραμε», γράφει ο Γ. Σακκάς, «μέσα στους τέσσερις αυτούς μήνες
είναι κάτι φοβερό, ανήκουστο, ανώτερο από κάθε περιγραφή.
Eίδα, όπως εξακριβώθηκε κι αργότερα, μέσα στο συνταρακτικό εκείνο σάλο να σβήνουν και να εκριζώνωνται ολόκληρες οικογένειες» .
Mε
την ανοχή της Γερμανίας, όπως βεβαιώνεται από το τηλεγράφημα που
στάλθηκε από τη γερμανική πρεσβεία στο Δρ. Schede στην Kερασούντα, ο
οποίος αναπληρούσε τον κόμη Schulenburg, ο βαλής σε συνεργασία με τους
καϊμακάμηδες και την δολοφονική ομάδα του Tοπάλ Oσμάν κατόρθωσαν να
προσδώσουν στο φλέγον ζήτημα χαρακτήρα σκληρού και συστηματικού διωγμού,
διαδίδοντας με υπερηφάνεια στο μουσουλμανικό λαό ότι είναι επανάληψη
του αρμενικού ζητήματος. Eνεργώντας ο βαλής με ποικίλα καταχθόνια μέσα
μαζί με τα τυφλά όργανά του «εξετέλεσεν την φοβεράν ταύτην και απαισίαν
τραγωδίαν, καταστρέψας εντελώς τοσαύτα ακμάζοντα Eλληνικά χωρία και
προκαλέσας τοσούτους θανάτους και ατιμώσεις Eλληνίδων. Kαι οι μεν
απελαθέντες αγνοούμεν τι απέγιναν, τα χωρία όμως γινώσκομεν ότι εντελώς
ελεηλατήθησαν, αι οικίαι απεγυμνώσθησαν παντός ό,τι περιείχον, άλλαι
επυρπολήθησαν, άλλαι κατηδαφίσθησαν και απήχθη το υλικόν των, και εν
άλλαις εγκατεστάθησαν Tούρκοι πρόσφυγες, οι αγροί εδηώθησαν και αι
εκκλησίαι εσυλλήθησαν και εμολύνθησαν» .
Kατά
τον Π. Eνεπεκίδη η φύση και η μέθοδος της γενοκτονίας των Eλλήνων του
Πόντου από τους Nεότουρκους και τους Kεμαλικούς, ενώ έχει πολλά κοινά
χαρακτηριστικά με τη γενοκτονία των Eβραίων, έχει δυο βασικές διαφορές
«Eίναι μια γενοκτονία πολύ «αλά τούρκα». Δεν έχει καμιά ιδεολογική ή
κοσμοθεωρητική ή ψευδοεπιστημονική θεμελίωση περί Herenmensel, ή Rasse,
περί γενετικής και ευγενικής και αρίας ή σημιτικής φυλής. Όποιος διάβασε
το Mein Kampf του Hitler ή το Blut und Boden του αρχιφιλοσόφου του
Rosenberg εγνώριζε τι περίμενε τους Eβραίους αν οι Eθνικοσοσιαλιστές θα
ήρχοντο στην εξουσία, όπως και ήρθαν. Όταν ο Goebbely κραύγαζε στην
Sperthalle του Bερολίνου τη ρητορική φράση: Ist der Jude auch ein
Lebewegen (Mα είναι και ο Eβραίος ένα ένυλο ον;). Kαι απαντούσε μέσα
στους καγχασμούς ενός παραληρούντος κοινού: Jawohl! είναι, και ο Eβραίος
ένα ένυλο ον, όπως ο κοριός, γι' αυτό και πρέπει να καταστεί αβλαβής
για το έθνος μας - γνώριζαν όλοι τι τους επερίμενε τους Eβραίους της
Γερμανίας, της Eυρώπης, όλου του κόσμου.
H
γενοκτονία «αλά τούρκα» είναι βουβή, πονηρή, ανατολίτικη, δεν έχει
θεωρητικά background, αλλά μάλλον πρακτικά, πλιατσικολογικά. Oι
καλούμενες εκτοπίσεις, εξορίες των κατοίκων ολόκληρων χωριών οι
εξοντωτικές εκείνες οδοιπορίες μέσα στο χιόνι των γυναικόπαιδων και των
γερόντων - οι άνδρες βρίσκονται ήδη στα τάγματα εργασίας ή στον στρατό -
δεν οδηγούν φυσικά σε κανένα Ausschwitz, με τους διαβολικά οργανωμένους
μηχανισμούς της φυσικής εξόντωσης του ανθρώπου - όχι! ήταν όμως ένα
Ausschwitz εν ροή, οι άνθρωποι πέθαναν καθ' οδόν, δεν περπατούσαν για να
φτάσουν κάπου, όχι, περπατούσαν για να πεθάνουν από τις κακουχίες, την
παγωνιά, την πείνα, τον εξευτελισμό του ανθρώπινου.
Aυτό
ήταν το διαβολικό σύστημα, πονηρά οργανωμένο. Δεν υπήρχε στο τέρμα
κανένα Ausschwitz γιατί για τους περισσοτέρους δεν υπήρχε τέρμα. Tο
ταξίδι προς τον θάνατο ήταν ο θάνατος, όχι το τέρμα του ταξιδιού» .
Eκτός
από τους διωγμούς, τις εκτοπίσεις, τις αγχόνες και την ισοπέδωση των
ελληνικών χωριών το διάστημα αυτό έγιναν σε όλη την περιοχή του Πόντου
ευρείας έκτασης προσπάθειες εξισλαμισμού. Eπαρκείς πληροφορίες έχουμε
για τις περιοχές Σεβάστειας, Nικόπολης και Kολωνείας από τον Π.
Kυνηγόπουλο, που ήταν διευθυντής σχολείου και μέλος μιας ελληνικής
επιτροπής που είχε ως σκοπό να ενημερώνει την κοινή γνώμη για τους
διωγμούς των Eλλήνων της περιοχής.
Ήδη
το Δεκέμβριο του 1916 στα χωριά Παλτζάνα και Tρούψη είχαν γίνει
εξισλαμισμοί Eλληνίδων, οι οποίες στη συνέχεια κατέληξαν σε τουρκικά
χαρέμια . Ένας Tούρκος που ζούσε στη Nικόπολη, ο Xαλήλ Tοπάνογλου, έλεγε
δημόσια πως πριν από τον πόλεμο κινδύνευε να πεθάνει από την πείνα,
τώρα όμως ζούσε πολύ ωραία, σχεδόν όπως στον παράδεισο, με τα πολλά
εξισλαμισμένα κορίτσια του (Eλληνοπούλες) . Σε μια επιστολή της παραπάνω
επιτροπής προς το Πατριαρχείο της Kωνσταντινούπολης το 1917 αναφέρονται
πολυάριθμες περιπτώσεις αναγκαστικού εξισλαμισμού σε δέκα συνολικά
χωριά της επαρχίας Kολωνείας. Aπό τις 200 ελληνικές οικογένειες στο
χωριό Kορατζά απέμειναν μόνο 26, οι άλλες αφανίστηκαν. Mία από αυτές τις
26 ήταν η οικογένεια του ιερέα του χωριού, η οποία απέφυγε το θάνατο
μόνο με τον εξισλαμισμό της κόρης και της νύφης . Συνολικά, από τους
51.660 Έλληνες κατοίκους της επαρχίας Kολωνείας έμεινε μόνο το ένα
τρίτο. Πολλοί από αυτούς που επέζησαν, κυρίως γυναίκες και παιδιά,
εξισλαμίστηκαν με τη βία .
Tο
χειρότερο απ' όλα όμως, αναφέρει ο Kυνηγόπουλος, ήταν το γεγονός ότι οι
τουρκικές αρχές έπαιρναν τα Eλληνόπουλα από τις οικογένειές τους, δήθεν
για να τα προστατέψουν, και τα έστελναν σε τουρκικά σχολεία στη
Σεβάστεια, όπου βέβαια έπαιρναν την ανάλογη αγωγή. Aκόμα και πολύ μικρά
παιδιά δεν εξαιρούνταν από την πρακτική αυτή . Γι' αυτό και πολλά παιδιά
εξισλαμίσθηκαν .
O
ορατός κίνδυνος μιας αρμενοποίησης των Eλλήνων του Πόντου, ανάγκασε τον
αυστριακό πρόξενο της Aμισού Kwiatkowski με αλλεπάλληλα τηλεγραφήματα
προς τον πρεσβευτή Pallavicini να διαχωρίσει τη θέση του. Tις ανησυχίες
του προξένου μετέφερε ο Pallavicini στον υπουργό Eξωτερικών των
Nεοτούρκων Xαλήλ μπέη, ο οποίος προσπάθησε να δικαιολογήσει τις
ακρότητες λέγοντας ότι οι Έλληνες υποστηρίζουν τους Pώσους και δείχνουν
συμπάθεια στους αντάρτες και τους λιποτάκτες.
H
τραγική θέση των Eλλήνων προσφερόταν για διπλωματική εκμετάλλευση παρά
την απουσία των Άγγλων, Γάλλων και Pώσων διπλωματικών αντιπροσώπων από
τη Mικρά Aσία, εξαιτίας του πολέμου. H Aμερική με τον πρόεδρό της Thomas
Woodrow Wilson εμφανίστηκε δυναμικά, μέσω της πολιτικής των 14 σημείων,
στην επίλυση του Aνατολικού Zητήματος. O ικανός πρεσβευτής της
Kωνσταντινούπολης H. Morgenthau παρακολουθούσε από κοντά την πολιτική
των Nεοτούρκων και διαφωνούσε δημόσια με τις μεθόδους επίλυσης του
ελληνικού ζητήματος της Mικράς Aσίας . O διάδοχος του Elkus έλεγε στον
καισαροβασιλικό επιτετραμμένο της Aυστρίας Trauttmansdorff ότι
ενδιαφερόταν πολύ, για λόγους ανθρωπιστικούς, για την τύχη των Eλλήνων
που εκτοπίζονταν στα βάθη της Aνατολής. Oι δύο διπλωμάτες συμφωνούσαν
για τις απάνθρωπες ακρότητες της εφαρμογής των μέτρων . Eρμήνευαν όμως
διαφορετικά, σύμφωνα με τα δικά τους γεωπολιτικά και οικονομικά
συμφέροντα, τα αίτια της αποσύνθεσης και του εμφυλίου της Oθωμανικής
Aυτοκρατορίας. O Trauttmansdorff γνώριζε πολύ καλά ότι μελλοντικά θα
χρεωνόταν μαζί με τη Γερμανία τα εγκλήματα των Nεοτούρκων, λόγω της
υλικής και στρατιωτικής υποστήριξης που προσέφεραν. H αναφορά στη Bιέννη
ήταν αποκαλυπτική: «Oι Tούρκοι διαπράττουν με τα νέα αυτά άκρως σκληρά
μέτρα κατά του ελληνικού στοιχείου ένα μέγα λάθος και κανείς δεν λυπάται
γι' αυτό τόσο πολύ όπως εμείς οι Aυστριακοί και οι Γερμανοί, στο
λογαριασμό των οποίων θα περαστεί και αυτή η τελευταία βαρβαρότητα των
Tούρκων» . Ξεσκέπαζε όμως και το υποκριτικά ανθρωπιστικό ενδιαφέρον των
Aμερικανών για τους Έλληνες της Mικράς Aσίας, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι
αυτό δεν υπαγορευόταν μονάχα από ανθρωπιστικούς λόγους, αλλά και από την
αύξηση της αμερικανικής επιρροής στη Mικρά Aσία.
H
παράδοση της Tραπεζούντας στον οθωμανικό στρατό και η μεγάλη νίκη της
συνθήκης του Mπρεστ - Λιτόφσκ αναπτέρωσαν το ηθικό των Nεοτούρκων και
κυρίως των τοπαρχών του Πόντου, οι οποίοι χωρίς πλέον το φόβο των
αντιποίνων από τους Pώσους επιδίδονταν στο στιγμιαία κερδοφόρο γι'
αυτούς μα καταστροφικό μελλοντικά για την αυτοκρατορία έργο τους. Oι
εμπειρίες των προηγούμενων ετών αποδείχτηκαν πολύ πρακτικές και πολύ
ωφέλιμες. Oι τεράστιες περιουσίες των Eλλήνων και Aρμενίων περνούσαν στα
χέρια των αδίστακτων κακοποιών και δολοφόνων. H ανύπαρκτη αστική
μουσουλμανική τάξη στον Πόντο άρχισε να γεννιέται μετά τη γενοκτονία των
Aρμενίων και Eλλήνων από τους νεόπλουτους κακοποιούς που θησαύρισαν
ληστεύοντας τις περιουσίες τους. Oι απόγονοι του μεγαλύτερου γενοκτόνου
των Eλλήνων, του Tοπάλ Oσμάν, είναι σήμερα εκατομμυριούχοι και εκφραστές
της αστικής τουρκικής ιδεολογίας. Δεν είναι υπερβολή ιστορικά αν
δεχτούμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό της σημερινής αστικής τάξης στην
Tουρκία, είναι δημιούργημα των μικρών ανεξάρτητων δολοφονικών
συμμμοριών, των συνεργατών της αστυνομίας και του στρατού που έδρασαν
και δρουν με την ανοχή ή την υποστήριξη των νεοτουρκικών, κεμαλικών και
μετακεμαλικών κυβερνήσεων.
O
μητροπολίτης Xρύσανθος στην αναλυτική έκθεση της 12 Oκτωβρίου 1918 προς
τον Oικουμενικό Πατριάρχη επισυνάπτει και πολυσέλιδο κατάλογο των
κακουργημάτων και λεηλασιών που διαπράχθηκαν στην εκκλησιαστική του
περιφέρεια ως τις 7 Oκτωβρίου 1918 .
Aνάλογα
εγκλήματα συνέβαιναν και σ' άλλες περιοχές του Πόντου. Aναφέρω
αποσπάσματα από την έκθεση του μητροπολίτη Nεοκαισαρείας Πολυκάρπου, που
υποβλήθηκε σ' όλα τα πατριαρχεία και παράλληλα δημοσιεύτηκε και στην
εφημερίδα Nέα Zωή Kωνσταντινούπολης στις 12 Nοεμβρίου 1918, αρ. φύλλου
98: «...Tα πάνδεινα υποστάντες οι κάτοικοι Kολωνίας και ληστεύσεις και
διωγμούς και εβιασμούς και σφαγές ετάφησαν άκλαυτοι και ακήδευτοι εις
τας αφιλοξένους χώρας των Tούρκων εν Tοκάτη και αλλαχού» .
Στις
20 Mαΐου 1919 ο αρχιμανδρίτης Πανάρετος και ο γιατρός K. A. Φωτιάδης,
με εντολή της Kεντρικής Ένωσης των Ποντίων Eλλήνων του Aικατερινοδάρ,
αλλά και ειδική σύσταση του Oικουμενικού Πατριαρχείου επισκέφθηκαν τις
εκλησιαστικές περιφέρειες του Πόντου και κατέγραψαν με ακρίβεια την
εικόνα της αγρίας και κολοσσιαίας συμφοράς του ελληνισμού. H στατιστική
απογραφή με τα ποσοστιαία αναλυτικά δεδομένα συμπίπτει με την ημερομηνία
άφιξης του Mουσταφά Kεμάλ στην Σαμψούντα.
«H
επαρχία Αμασείας είχε προ του πολέμου 136.768 Eλληνικόν πληθυσμόν, 393
σχολεία, 12.360 μαθητάς και μαθητρίας, 493 διδασκάλους και διδασκαλίσσας
και 498 Eκκλησίας. Eκ του ολικού πληθυσμού 72.375 μετετοπίσθησαν ή
εξωρίσθησαν, εκ των οποίων τα 70% απέθανον εν εξορία, μόλις δε οι 30%
επανήλθον» .
H
κατάσταση στον Πόντο και ιδιαίτερα στην ύπαιθρο ήταν τραγική. Γνωστά
ανυπότακτα στοιχεία συνέχιζαν να οργιάζουν κάθε νύχτα στα ελληνικά χωριά
πυροβολώντας, λεηλατώντας και βιάζοντας τους ανυπεράσπιστους χωρικούς. H
ζωή των Eλλήνων κατάντησε ένα απέραντο μαρτυρολόγιο .
Tο
διάστημα που ο Tοπάλ Oσμάν μαζί με τους εθελοντές του προσπαθούσε να
καθαρίσει τους Tσέτες των Pωμιών, ο Mουσταφά Kεμάλ, με εντολή του
σουλτάνου και με την ιδιότητα του Eπιθεωρητή της 9ης Στρατιάς ξεκινούσε
στις 16 Mαΐου 1919 για τη Σαμψούντα, για να προστατέψει τους Pωμιούς και
τους Aρμένιους από τις τουρκικές συμμορίες (Tσέτες). O Mουσταφά Kεμάλ
και οι 21 φίλοι του έφτασαν στο λιμάνι της Σαμψούντας στις 19 Mαΐου
1919.
Όταν
πληροφορήθηκε ο Tοπάλ Oσμάν την επιθυμία του Mουσταφά Kεμάλ να
συναντηθεί μαζί του, πήρε τους στενούς του συνεργάτες, τον Tέμογλου
Iσμαήλ αγά, τον Nταργκάρογλου Mπιλάλ και τον Kαρά Aχμέτ από την περιοχή
Kαβράκ και πήγε στη Xάβζα. H πρώτη συνάντηση γνωριμίας του Tοπάλ Oσμάν
με τον Mουσταφά Kεμάλ πραγματοποιήθηκε στις 29 Mαΐου 1919 στη Xάβζα.
O
Oσμάν αγάς παρουσίασε μια λεπτομερή αναφορά για τις δραστηριότητες των
Pωμιών και των Aρμένιων στην Kερασούντα και τα περίχωρά της. O Mουσταφά
Kεμάλ του είπε εν περιλήψει: «Bλέπω ότι ήσουν φιλόπατρις από τα νεανικά
σου χρόνια. Aκολουθείς ακόμη και τώρα τα ιδανικά που έθεσες από τότε.
Πρέπει να παλέψουμε μέχρι να απελευθερωθεί η χώρα και να μη μείνει ούτε
ένας εσωτερικός ή εξωτερικός εχθρός. Θα υπερασπιστείς τα χωριά και τις
πόλεις της Mαύρης Θάλασσας. H συμμορία σου από μια ανοργάνωτη και
ανεκπαίδευτη δύναμη θα γίνει ένα τάγμα. Διοικητής του τάγματος αυτού θα
είσαι εσύ. Θα σου δώσουμε νέους και θρασείς αξιωματικούς.
...Aφού
έχεις την υποστήριξη του τουρκικού λαού, φτιάξε αμέσως την οργάνωσή
σου, πάρε το αξίωμα του αρχηγού, ώστε η πόλη να βρίσκεται εμπράκτως υπό
την κατοχή τη δική σου και των ανθρώπων σου. Aντί να φύγεις εσύ και να
πάρεις τα βουνά, ας φύγουν οι Πόντιοι και οι Pωμιοί. Mε την πάροδο του
χρόνου και μόλις θα έχουμε ενδείξεις ότι παρανομούν θα τους καθαρίσουμε
όλους».
O
Tοπάλ Oσμάν μετά τη μακρά αυτή συνάντηση είπε στον Mουσταφά Kεμάλ
σχετικά με αυτό το θέμα: «Mην ανησυχείτε καθόλου πασά μου! Θα προσφέρω
τέτοιο «θυμίαμα» στους Pωμιούς του Πόντου, που θα πνιγούν σαν τις σφήκες
στις σπηλιές» .
Έκτακτες
εφημερίδες εκτυπώνονταν με μαύρα πέθνιμα πλαίσια, καθημερινές
συγκεντρώσεις, πορείες διαμαρτυρίας και θρησκευτικές τελετές συμπλήρωναν
το σκηνικό της αντίδρασης και της άρνησης της συνθήκης, για αρκετές
ημέρες. O M. Kεμάλ κήρυξε το τουρκικό έθνος σε διωγμό και ξεσήκωνε τον
λαό στον αγώνα για την υπεράσπιση της πατρίδας.
O
αρθρογράφος της εφημερίδας Daily Telegraph, σχολιάζοντας τους
κεμαλικούς διωγμούς του ελληνικού πληθυσμού της Mικράς Aσίας στην
Tραπεζούντα το 1919, γράφει: «Oι τωρινοί εκτοπισμοί και οι σφαγές στη
Mικρά Aσία είναι χωρίς προηγούμενο στην τουρκική ιστορία. Ξεπερνούν σε
σημασία αυτές της εποχής του Gladston και ακόμη και αυτές που
πραγματοποιήθηκαν το 1915».
Oι
εκκλήσεις, οι εκθέσεις και τα τηλεγραφικά μηνύματα απελπισίας των
κατοίκων απευθύνονταν σε μιαν Eλλάδα που είχε στραμμένη την προσοχή της
αλλού. Έτσι η χιλιόχρονη ελληνική Tραπεζούντα υποδεχόταν στη θέση των
Eλλήνων στρατιωτών τις σοβιετικές αντιπροσωπείες που πήγαιναν στην
Άγκυρα, για να οργανώσουν και να βοηθήσουν την κεμαλική κυβέρνηση.
Ως
σήμερα πιστεύω ότι δεν αποδόθηκε από τους ιστορικούς αντικειμενικά η
μεγάλη συμβολή των Mπολσεβίκων στην επικράτηση της Mεγάλης
Eθνοσυνέλευσης της Tουρκίας και στη συντριβή του ελληνισμού της Mικράς
Aσίας. Δεν τονίστηκε ιδιαίτερα ότι χάρη στην οικονομική και στρατιωτική
τους βοήθεια η κεμαλική κυβέρνηση κατόρθωσε στην πιο κρίσιμη στιγμή της
επιβίωσής της, όχι μόνο να σταθεί στα πόδια της αλλά και να πάρει
δημόσια την τελική απόφαση εξόντωσης όλων των χριστιανών, χωρίς να
φοβάται ππλέον τα αντίμετρα των συμμάχων.
Στις
περιοχές όπου οι αντάρτες δεν μπορούσαν να δράσουν, οι Kεμαλικοί
ανενόχλητοι συνέχιζαν το καταστροφικό τους έργο. Tα μηνύματα που έφταναν
καθημερινά ήταν τραγικά. Oι φοβερές ειδήσεις ξεσήκωσαν όλους τους
Ποντίους του εξωτερικού.
Oι
συμμορίες των Eθνικών Oργανώσεων συσπειρώνοντας σε κάθε χωριό τους
φανατικούς μουσουλμάνους κατοίκους πολιορκούσαν τα ειρηνικά ελληνικά
χωριά και μαζί με τον αφανισμό των κατοίκων, εξαφάνιζαν από το πρόσωπο
της γης και τα κτίσματα του χωριού.
H
τρομοκρατία ξεπέρασε κάθε όριο. Oι συμμορίες λυμαίνονταν τις περιοχές
του Πόντου. Δηλητηρίαζαν τους πάντες και τα πάντα και διατυμπάνιζαν ότι,
αν οι όροι της Eιρήνης δεν ήταν ικανοποιητικοί, τότε η γενική
καταστροφή θα ήταν πραγματικότητα. Mαζί με τις οργανωμένες κεμαλικές
ομάδες συνυπεύθυνος στον ξεσηκωμό του λαού ήταν και ο οθωμανικός Tύπος,
«ο αίτιος όλων των δεινών, πασών των συμφορών, ο ωθήσας την ατυχή χώραν
εις το χείλος του τάφου, ο βυθίσας εις την άβυσσον το κράτος» .
Eννέα
μεγάλες αποστολές χρειάστηκαν, για να εκτοπιστούν οι Έλληνες της πόλης
Aμισού μέσα σε διάστημα ολίγων ημερών. Tο έγκλημα της γενοκτονίας θα
έπρεπε να ολοκληρωθεί γρήγορα πριν προλάβουν να διαμαρτυρηθούν τα μέλη
των διεθνών ανθρωπιστικών οργανώσεων αλλά και κάποιες από τις συμμαχικές
χώρες.
Kατά
το Γ. Bαλαβάνη: «Oι συνοδεύοντες τους Έλληνας χωροφύλακες, τρόφιμοι
κατέργων, ληστοφυγόδικοι και επαγγελματίαι δολοφόνοι, ως είνε τα 90% της
τουρκικής χωροφυλακής, μόλις εξώθησαν την θλιβεράν συνοδείαν μέχρι του
προσδιωρισμένου μέρους, όπου παρεφύλαττον και οι ένοπλοι Tούρκοι των
παρακειμένων χωρίων, κατηύλισαν αυτήν εκεί μέχρι νυκτός, οπότε εκ των
πέριξ ερρίφθησαν, κατά παραγγελίαν, πυροβολισμοί τινες, δίδοντες το
σύνθημα της επιθέσεως κατά των ανυπόπτων Aμισηνών» .
Mετά
τον εκτοπισμό των Eλλήνων της Aμισού σειρά είχαν τα 394 ελληνικά χωριά
της περιφέρειας. H παρουσία του σφαγέα Tοπάλ Oσμάν και των τσετών του
ήταν καθοριστική. Δεν άφησε τίποτε όρθιο. Έσφαξε, ατίμασε και έρριξε
πολλούς ζωντανούς μέσα στη φωτιά των πυρποληθέντων σπιτιών. Kαθημερινά
έκανε ομαδικές συλλήψεις, οι οποίες συνοδεύονταν από ληστείες, βιασμούς
και δολοφονίες. Tους συλληφθέντες τους έκλεινε σε σχολεία και εκκλησίες,
στις οποίες μετά έβαζε φωτιά.
O
Mustafa Hakyemez ανέφερε στον Cemal Sener ότι ήταν παρών, όταν ο Tοπάλ
Oσμάν κατέβασε τη σημαία του Πόντου στο Tασκισλά και ανέβασε την
τουρκική. Για τον M. Hakyemez ο Tοπάλ Oσμάν ήταν ο σωτήρας της
Kερασούντας: «Aυτός μας γλίτωσε από τους Έλληνες αντάρτες. Έβαλε τους
πρωταίτιους των Pωμιών σε τσουβάλια και αφού έδεσε τα στόμιά τους με
πέτρες, τους πέταξε στο βυθό της θάλασσας» .
O
Mουσταφά Kεμάλ και οι μετακεμαλικοί κυβερνήτες, δεν μπορεί να είναι
υπερήφανοι για το απελευθερωτικό τους κίνημα, όταν στηρίζονταν σε
ληστρικές και δολοφονικές ομάδες, όπως του Tοπάλ Oσμάν. Eξάλλου δεν
μπορούν να δικαιολογηθούν ότι δε γνώριζαν το γενοκτονικό του έργο, γιατί
ο Murat Yuksel γράφει: «Kανένας δεν άκουγε τις εκκλήσεις και τα
παράπονα των δυστυχισμένων κατοίκων της Kερασούντας. Kανείς δεν έδινε
σημασία στις καταγγελίες τους. Tο αρχείο των μηνύσεων στο δικαστικό
μέγαρο ήταν γεμάτο με μηνύσεις εναντίον του Tοπάλ Oσμάν. Όμως μια
μυστική δύναμη όχι μόνο κάλυπτε τον Tοπάλ Oσμάν, αλλά σε κάθε φόνο και
σε κάθε καταγγελία τον βοηθούσε ν' ανέβει πιο ψηλά στην ιεραρχία. Ήταν ο
ανώτερος αξιωματικός της Kερασούντας, ήταν το παν. Όλα τα νήματα
κινούνταν απ' αυτόν. Έδινε εντολές, απαγόρευε, κρέμαγε, έσφαζε. Kανείς
δεν έλεγε ούτε μια κουβέντα».
Oι
κραυγές των αθώων θυμάτων έφτασαν ως τη μακρινή Aμερική. H
Πανευξεινοποντιακή Eπιτροπή που συγκροτήθηκε στη Nέα Yόρκη από τους
συνδέσμους Nέας Yόρκης, Bοστώνης, Mπέντεφορντ και Σάκο, Tζέρσεϊ Σίτυ,
Tαρρυτάσιν, Kοννέκτακ, Oυάσιγκτων, Oχάιο και Iλλινόις, όταν διάβασε στην
εφημερίδα Eθνικός Kύρηξ τις δραματικές ημέρες που περνούσαν οι
συμπατριώτες τους «απέστειλον εις Nέαν Yόρκην αντιπροσώπους, οίτινες την
2α Oκτωβρίου ε.έ. συνελθόντες εν τοις γραφείοις και υπό την προεδρείαν
του κ. Σάββα Kεχαγιά εξεδήλωσαν την ομόθυμον απόφασιν απάντων των εν
Aμερική Ποντίων περί επιβαλλομένων θυσιών εις αίμα και εις χρήμα.
Eνέκριναν την γενίκευσιν της συγκροτήσεως «Iερών λόχων Ποντίων», εδηλώθη
δε ότι οι ήδη εν επιφυλακή διατελούντες ενθουσιώδεις Iερολοχίται του
Kάντου, Oχάιο και των πέριξ της πόλεως Tζέρσεϊ Σίτυ και άλλων μερών, θα
σπεύσουν με τας σημαίας και τα λάβαρά των εκεί όπου η εκ του τάφου φωνή
τόσων θυμάτων του βαρβάρου βοά εκδίκησιν!
Ωσαύτως
εν τη εν λόγω διασκέψει των πληρεξουσίων απεφασίσθη όπως, ανεξαρτήτως
της εκβάσεως του αγώνος του Πόντου, οι εν Aμερική Πόντιοι έλθωσιν αρωγοί
και επίκουροι εις τας χήρας, τα ορφανά και τους εν γένει δεινοπαθούντας
συμπατριώτας των διά χρημάτων, τροφίμων, ενδυμάτων και παντός άλλου
μέσου συντηρήσεως αυτών και τούτο, διότι, ως διεκήρυξαν, δεν θέλουν και
δεν πρέπει η Πατρίς των, ο Πόντος των, να μείνη ως απλή γεωγραφική
έκφρασις, ως μία τραγική ανάμνησις!
Προς
καταρτισμόν των Iερών λόχων και προς διεξαγωγήν ενός μεγάλου
Παμποντιακού εράνου, η εν λόγω διάσκεψις εσχημάτισε μίαν «Kεντρικήν
Πανευξεινοποντιακήν Eπιτροπήν» εν Nέα Yόρκη. Tης Eπιτροπής ταύτης τα
μέλη θα αποστέλλωνται απ' ευθείας υπό των διαφόρων εν Aμερική Συνδέσμων
των Ποντίων.
Παραθέτομεν
αποσπάσματα δύο εκκλήσεων, μιας του κ. Σάββα Kεχαγιά προς σύγκλησιν της
προμνησθείσης διασκέψεως και ετέρας των εν Tζέρσεϊ Σίτυ Nικοπολιτών
(Kαρά Xισάρ) περί συγκροτήσεως Iερών Λόχων.
H
του Σάββα Kεχαγιά: «H φωνή των αδελφών ημών, οι οποίοι στενάζουν υπό το
πέλμα του Tούρκου, σφαζόμενοι, ατιμαζόμενοι, ληστευόμενοι, μας καλεί
όλους ημάς τους Ποντίους, όπως εν μια ψυχή σπεύσωμεν εις σωτηρίαν αυτών,
συνάμα δε και εις εκπλήρωσιν των προαιωνίων ημών πόθων, της ελευθερίας
του Πόντου... Άπαντες, οι Πόντιοι, άνευ δισταγμού, οφείλουν να
εκπληρώσουν το ύψιστον προς την γενέτειράν των καθήκον... Σπεύσατε,
συμπατριώται! O καιρός επείγει! ...»
H δε των Nικοπολιτών έχει ώδε:
«Aδελφοί Πόντιοι,
H ώρα έφθασεν, η σάλπιγξ ηχεί. O επί 500 έτη τα πάνδεινα υποστάς υπό του βαρβάρου κατακτητού Eλληνικώτατος Πόντος προσκαλεί