Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ δημιουργεί 20 βοτανικούς κήπους σε σχολεία – Ανάμεσα σ’ αυτά και το συγκρότημα 1ου και 2ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας


arktourosΟ ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ σχεδίασε και υλοποιεί το τριετές πρόγραμμα «ΒΙΟτοπος – Η Φύση στην Αυλή μας» με την ευγενική δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και την αιγίδα του ΥΠΑΙΘΠΑ και το συστήνει στο ευρύ κοινό. Το πρόγραμμα αφορά στην ανάπτυξη δράσεων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και βιωματικής εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους, μέσω της δημιουργίας πρότυπων Βοτανικών Κήπων.
Με άξονα το φυσικό περιβάλλον και τις αρχές της διατήρησης, της φροντίδας και της ανάπτυξής του, ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ θα προσφέρει σε 15 Γυμνάσια και Λύκεια και 5 Ιδρύματα Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων, σε όλη την Ελλάδα, μία ουσιαστική παιδαγωγική εμπειρία. Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ αφού ενημερώσει εκτενώς μαθητές και εκπαιδευτικούς, τους φιλοξενούμενους και εργαζόμενους των Ιδρυμάτων, σχετικά με τα μικροπεριβάλλοντα που θα δημιουργηθούν στις σχολικές αυλές, θα τους εμπλέξει ενεργά στη δημιουργία των κήπων σε συνεργασία με τα ειδικευμένα συνεργεία του, από τη διαδικασία του σχεδιασμού ως τη διαδικασία της φύτευσης αλλά και της αισθητικής των κήπων.
Η δημιουργία των Κήπων θα αποτελέσει ένα πολύτιμο «εργαλείο» στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, διαδραματίζοντας πρωτεύοντα ρόλο στην ανάπτυξη στάσεων, συμπεριφορών, δεξιοτήτων, απαραίτητων για την επίλυση των σημαντικών περιβαλλοντικών προβλημάτων του πλανήτη.
Το πρόγραμμα «ΒΙΟτοπος – Η Φύση στην Αυλή μας»:
o    διδάσκει σε παιδιά και εφήβους τη σημασία των φυτών για την ανθρώπινη ζωή αλλά και τα οικοσυστήματα του πλανήτη,
o    εξοικειώνει με τον κόσμο των φυτών και θα επισημάνει τη σημασία διατήρησης της αυτοφυούς άγριας χλωρίδας της Ελλάδας,
μεταδίδει την πληροφορία για την προστασία της βιοποικιλότητας και των απειλούμενων με εξαφάνιση φυτών,
ευαισθητοποιεί σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος,
μεταδίδει τη σπουδαιότητα βασικών βιολογικών εννοιών και διαδικασιών στην καθημερινότητά μας: βιοποικιλότητα, άγρια πανίδα, μηχανισμοί δασικών οικοσυστημάτων,
ενθαρρύνει τη συμμετοχή σε δημιουργικές και ομαδικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία ενός κήπου, και η εικαστική παρέμβαση (ζωγραφική μεγάλων επιφανειών σε σχολεία και ιδρύματα),
βοηθάει τα παιδιά να οικειοποιηθούν το χώρο του σχολείου, με σκοπό να τον φροντίζουν και να τον αισθάνονται ως χώρο δημιουργίας και μάθησης,
θα μεταμορφώνει τα σχολεία σε καλαίσθητους χώρους ώστε να αποτελούν ευχάριστο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Από το Νοέμβριο του 2012 έως και το Φεβρουάριο του 2013 ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ άρχισε να δέχεται αιτήσεις συμμετοχής από σχολεία, μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης. Παράλληλα, προχώρησε σε επικοινωνία με πληθώρα Ιδρυμάτων για Ευπαθείς Κοινωνικές Ομάδες, δηλαδή ομάδες ανθρώπων που λόγω φυσιολογικών ιδιαιτεροτήτων, αλλά και οικονομικών, οικογενειακών, φυλετικών και γεωπολιτικών χαρακτηριστικών, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξεύρεση εργασίας και στη συμμετοχή τους στα κοινωνικά δρώμενα, π.χ. ηλικιωμένοι, εθνικές μειονότητες, παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών, άνεργοι, ναρκωμανείς, άτομα με πνευματικές/ψυχικές διαταραχές κ.α..
Από τις συμμετοχές των σχολείων έγινε προεπιλογή, στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε επιτόπια έρευνα και με κριτήριο το υποβαθμισμένο φυσικό και αισθητικό περιβάλλον του σχολικού χώρου αλλά και της ευρύτερης περιοχής, καθώς και κοινωνικο-οικονομικά στοιχεία, προέκυψε η καταληκτική λίστα των συμμετεχόντων σχολείων (Παράρτημα).
Οι βοτανικοί κήποι θα ακολουθήσουν 5 θεματικά πρότυπα:
1. Βιότοπος της Αρκούδας
2. Βιότοπος του Λύκου
3. Δέντρα που προτιμούν το Νερό
4. Δέντρα επιβράδυνσης της Φωτιάς
5. Βιότοποι με Αρωματικά φυτά
Ένα επιτελείο ειδικευμένων συνεργατών του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ-επιστημόνων (δασολόγος, βιολόγος, γεωπόνος, παιδαγωγός, εικαστικός) θα εργαστούν για την αρτιότερη υλοποίησή του.
Εμείς στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ πιστεύουμε ότι οι ΒΙΟ-τοποι που δημιουργούμε αποτελούν πραγματικούς τόπους ζωής για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, όχι μόνο κατά τη φάση της κατασκευής τους αλλά και στη συνέχεια, καθώς φιλοδοξούμε ότι οι κήποι θα «κατοικηθούν» από εκπροσώπους της πανίδας και της ορνιθοπανίδας και έτσι θα έρθει όντως η φύση στις σχολικές αυλές.
Όλα τα νέα και την εξέλιξη του προγράμματος μπορεί κανείς να παρακολουθεί μέσα από το blog του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ στη διεύθυνση http://arcturos.wordpress.com/category/ΒΙΟτοπος/ ενώ στη σελίδα «ΒΙΟτοπος – Η Φύση στην Αυλή μας» (http://www.facebook.com/BIOtopos) στο facebook θα υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό και τακτική ενημέρωση.
Πληροφορίες για δημοσιογράφους: ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ/Βάσω Πετρίδου, 2310 555920
Παράρτημα – Καταληκτική λίστα συμμετεχόντων σχολείων
Αττική (5) :
1.    1ο ΕΠΑΛ Καματερού (Γ’Αθήνας)
2.    10ο Γυμνάσιο Περιστερίου (Γ’Αθήνας)
3.    1ο Γυμνάσιο Μαγούλας (Δυτ.Αττικής)
4.    3ο Γυμνάσιο Ασπροπύργου (Δυτ.Αττικής)
5.    50ο Γυμνάσιο Αθηνών (Α’Αθήνας)
Θεσσαλονίκη (2) :
6.     2ο ΓΕΛ Ελευθέριου-Κορδελιού (Δυτ.Θεσσαλονίκης)
7.    1ο Πειραματικό ΓΕΛ Θεσσαλονίκης (Αν.Θεσσαλονίκη)
Καστοριά (2):
8.    Συγκρότημα ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ και ΣΕΚ Καστοριάς
9.    1ο Γυμνάσιο Άργους Ορεστικού Καστοριάς
Φλώρινα (1) :
10.    Λύκειο Αμυνταίου Φλώρινας
Κοζάνη (1):
11.    Συγκρότημα 1ου και 2ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας Κοζάνης
Γρεβενά (1):
12.    1ο Γυμνάσιο Γρεβενών
Ξάνθης (1):
13.    Γυμνάσιο Πολυσίτου Ξάνθης
Τρίκαλα (1):
14.    Συγκρότημα 3ου και 9ου Γυμνασίου Τρικάλων
Καρδίτσα (1):
15.    Μουσικό Σχολείο Καρδίτσας
Την Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013 5:00 μ.μ, στην αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Καλαμπάκας  θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με θέμα: «Δηλητηριασμένα Δολώματα: Επιπτώσεις στην Βιοποικιλότητα & τεχνικές αντιμετώπισης» στο πλαίσιο του προγράμματος LIFE+ Βιοποικιλότητα «Καινοτόμες Δράσεις για την Αντιμετώπιση της Παράνομης Χρήσης Δηλητηριασμένων Δολωμάτων σε Μεσογειακές Πιλοτικές Περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης» [LIFE09 NAT/ES/000533] το οποίο υλοποιείται τα τελευταία 2 χρόνια στην περιοχή Αντιχάσια Όρη-Μετέωρα-Κόζιακας των Τρικάλων και έχει διάρκεια 5 χρόνια.
Ο σκοπός της ημερίδας αυτής είναι η ενημέρωση των στελεχών των δημόσιων υπηρεσιών του Νομού Τρικάλων και της ευρύτερης περιοχής και η έναρξη μία δημόσιας συζήτησης για τις επιπτώσεις στην Βιοποικιλότητα αλλά και τη δημόσια υγεία από τη χρήση των δηλητηριασμένων δολωμάτων.
Στην ημερίδα θα γίνουν ειδικές παρουσιάσεις για τις δράσεις του προγράμματος στα Τρίκαλα (ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ) και στην Κρήτη (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης-πανεπιστήμιο Κρήτης), τις επιπτώσεις της χρήσης των δηλητηριασμένων δολωμάτων στην βιοποικιλότητα (ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ), τις δράσεις ειδικού προγράμματος LIFE για τον Ασπροπάρη (Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρία).
Επιπρόσθετα με ειδικές εισηγήσεις για το νομικό πλαίσιο για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων στην Ελλάδα (Φιλοζωϊκός Σύλλογος Τρικάλων) και την πολιτική αντιμετώπισης της λύσσας στην Ελλάδα (Τμήμα Κτηνιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας) γίνεται άμεση σύνδεση της χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων με την δημόσια υγεία. Ειδικά για τη λύσσα τα κρούσματα της οποίας συνεχώς αυξάνονται στην Βόρεια Ελλάδα θα πρέπει να γίνει μία άμεση σύνδεση καθώς τα δηλητηριασμένα πτώματα των ζώων αποτελούν βασική εστία μετάδοσης της νόσου και αυξάνουν κατακόρυφα τις πιθανότητες μετάδοσής της.
Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Δήμο Καλαμπάκας, ο οποίος συμμετέχει στο πρόγραμμα ως μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου ενάντια στη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων μαζί με τους Δήμους Πύλης και Τρικαίων.
Το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Δήμων Ενάντια στη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων απαρτίζεται από Ευρωπαϊκούς Δήμους στις 8 πιλοτικές περιοχές υλοποίησης τους προγράμματος, 4 στην Ισπανία, 2 στην Πορτογαλία και 2 στην Ελλάδα (Κρήτης και Τρικάλων) με κοινή συμφωνία και συνέργια για:
•    Την εξάλειψη της παράνομης χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων ως μια πολύ επιβλαβή πρακτική που θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία των κατοίκων και το περιβάλλον.
•    Υλοποίηση ενεργειών που βοηθούν στην καταπολέμηση της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων με το δίκτυο και με κάθε άλλη τοπική ή εθνική στρατηγική κατά των δηλητηριάσεων.
•    Ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τους κινδύνους και τις συνέπειες που προκαλούν τα δηλητηριασμένα δολώματα και υποστήριξη  της  δικαστικής δίωξης  των παρανομιών που εμφανίζονται στην περιοχή του.

kozan.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου