Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2012

Οι Αλβανοί πιέζουν τον Γκρούεφσκι για αλλαγή ονομασίας

Το «χαρτί» που δεν έπαιξε η ελληνική διπλωματία, δραστηριοποιείται μόνο του. Κι εννοούμε φυσικά το αλβανικό στοιχείο του κράτους των Σκοπίων, το οποίο έχει ισχυρούς λόγους να μη επιθυμεί την ονοματοδότηση του κράτους με την ονομασία ή παράγωγο της «Μακεδονίας».


Πρώτιστο ενδιαφέρον για τους Αλβανούς των Σκοπίων είναι η ένταξη στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, που καθυστερούν λόγω της εκκρεμότητας της ονομασίας. Ο κ. Αλί Αχμέτι, αρχηγός ενός των αλβανικών κομμάτων, δήλωσε σε απαξιωτικό τόνο προ τριών ετών, για τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων Ελλάδας-Σκοπίων, πως δεν τον ενδιαφέρει καθόλου, ακόμα κι αν η χώρα ονομαστεί "Ντίσνεϋλαντ".
Ο δεύτερος λόγος των τεταμένων σχέσεων Αλβανών και Σλάβων στα Σκόπια, είναι η αθέτηση της Συμφωνίας της Αχρίδας του 2001, από τον κ. Γκρούεφσκι. Με τη συμφωνία εκείνη οι Αλβανοί αποκτούσαν αρκετά δικαιώματα (αποτελούν περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμού του κράτους), αλλά η σλαβική πλευρά παραβιάζει συστηματικά τα συμφωνηθέντα.


Πριν από λίγες μέρες, ο αρχηγός του έτερου αλβανικού κόμματος (DPA) των Σκοπίων, κ. Μεντούχ Θάτσι, δήλωσε: «Η κυβέρνηση των Σκοπίων είναι εθνικιστική και ναζιστική», λόγω της πολιτικής που ακολουθεί η σκοπιανή κυβέρνηση εις βάρος των Αλβανών. Αλλά, πιο σημαντική -που ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα- ήταν η συνέχεια της δήλωσής του:
«Νομίζω ότι είναι η τελευταία φορά που θα πω ανοικτά ότι η θέση των Αλβανών είναι υπέρ της ελληνικής στάσης. Ο πόλεμος του Γκρούεφσκι και των Σλάβων να διατηρήσουν το όνομα «Μακεδονία» ως συνέχειας μιας αρχαίας κληρονομιάς καθώς και της εθνικής ταυτότητας, είναι πόλεμος αντιαλβανικός και ανθελληνικός. Ο εθνικισμός και ο ναζισμός αυτής της κυβέρνησης είναι στην πραγματικότητα ανθελληνικός και αντιαλβανικός».

Το επιχείρημα των Αλβανών των Σκοπίων στη σύγκρουσή τους με τους Σλάβους, είναι ότι τα Σκόπια δεν μπορούν να ονομασθούν «Μακεδονία», διότι δεν θα προσδιορίζονται μ’ αυτόν τον τρόπο οι Αλβανοί. Στην πραγματικότητα όμως, ελάχιστα τους ενδιαφέρει η ονομασία του κράτους του, αφού το θεωρούν προσωρινό, το δε μέλημά τους είναι αν θα ενωθεί το Τέτοβο με το Κοσσυφοπέδιο (με το οποίο δεν έχουν καθοριστεί τα σύνορα) ή με την Αλβανία. Τη διάσπαση του κράτους την θεωρούν δεδομένη, με τον χρόνο που θα συμβεί αυτό να μη είναι πολύ μακρινός.


Υπάρχει ένας ακόμη λόγος, σχετικός όμως με τη Συμφωνία της Αχρίδας, που προέκυψε από την έκδοση των βιβλίων Ιστορίας των Σκοπίων, τα οποία προωθούν το ιδεολόγημα του «Μακεδονισμού», ενώ οι Αλβανοί δεν υποχωρούν στο αίτημά τους να αναγνωριστούν ως συνιδρυτική οντότητα του κράτους και αρνούνται κατηγορηματικά τις προθέσεις του Γκρουέφσκι για την κατασκευή «μακεδονικής ταυτότητας».

Ο πρεσβευτής της Αλβανίας στα Σκόπια πήρε μέρος κι αυτός στη διαμάχη, δηλώνοντας στην αλβανική εφημερίδα «Γκαζέτα Σκιπτάρε», ότι τα βιβλία Ιστορίας «διέπονται από νοσταλγία για τις βλακείες της τιτοϊκής Γιουγκοσλαβίας, δεν αποδέχονται τον πολυεθνοτικό χαρακτήρα του κράτους και προσβάλλουν τους Αλβανούς».


Τα υβριστικά συνθήματα αλλήλων είναι όμως συχνά και στα ποδοσφαιρικά γήπεδα. Στο Κοσσυφοπέδιο (κι εκεί φυσικά έχει μεταφερθεί η διαμάχη) σε ποδοσφαιρικό αγώνα εκτός από τα "αντιμακεδονικά" συνθήματα, έκαψαν και τη σημαία των Σκοπίων και ανάρτησαν πανό που χαρακτήριζε το 2012 ως έτος της καταστροφής του κράτους των Σκοπίων. Στη συνέχεια, σε αγώνα μεταξύ των αμάδων Vardar (Σλάβων) και Ohri 2004 (των Αλβανών), οι Σκοπιανοί απάντησαν με ρατσιστικά συνθήματα εναντίον των Αλβανών, από τα οποία το πιο μετριοπαθές ήταν: "Καλός Αλβανός, είναι ο νεκρός Αλβανός".


Χρειάζεται άραγε να ρωτήσω, τι κάνουμε εμείς σε όλα αυτά;








voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου