Πώς θα σας φαινόταν αν γεμίζατε το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σας με το λάδι που έχετε μόλις χρησιμοποιήσει στο φαγητό σας; Κι όμως αυτό το σενάριο δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα χάρη σε μια παγκόσμια καινοτομία, η οποία αναπτύχθηκε στα εργαστήρια του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) στη Θεσσαλονίκη.
Πριν από τέσσερα χρόνια η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Τεχνικής Χημικών Διεργασιών (ΙΤΧΗΔ) του ΕΚΕΤΑ με επικεφαλής την Στέλλα Μπεζεργιάννη είχε μια απλή όσο και δύσκολη στην εφαρμογή της ιδέα: Να χρησιμοποιήσει το τηγανέλαιο, που απορρίπτεται κατά τόνους στα σκουπίδια, για την παραγωγή βιοντίζελ δεύτερης γενιάς.
Οι προσπάθειες της ομάδας, με τη χρηματοδότηση από το κοινοτικό πρόγραμμα «Life+», δεν απέφεραν απλώς καρπούς, αλλά οδήγησαν σε άκρως εντυπωσιακά αποτελέσματα. Το βιοντίζελ που κατάφεραν να παράξουν είναι φθηνότερο, πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αλλά έχει και καλύτερες επιδόσεις.
«Μπορούμε να παράγουμε βιοντίζελ από κάθε είδους χρησιμοποιημένο λάδι (πχ σπορέλαιο, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο κοκ). Έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάθε τηγανέλαιο που αυτή τη στιγμή πετιέται στα σκουπίδια για την παραγωγή βιοντίζελ. Μάλιστα από το σύνολο του αρχικού προϊόντος το 92% μετατρέπεται σε βιοντίζελ, ενώ το υπόλοιπο 8% σε μαζούτ», τονίζει η κα Μπεζεργιάννη.
«Το βιοντίζελ που παράγεται μέσα από τη διαδικασία που έχουμε αναπτύξει είναι καθαρή καύσιμη ύλη. Έτσι έχει κατά 16% καλύτερη απόδοση από τα συμβατικά καύσιμα, ενώ εξασφαλίζει και εξοικονόμηση καυσίμου της τάξης του 10%. Επίσης επιβαρύνει αισθητά λιγότερο το περιβάλλον», προσθέτει.
Το ακόμη εντυπωσιακότερο, σημειώνει, είναι το ποσοστό καυσίμου που μπορεί να παράγει η χώρα μας με τη νέα αυτή μέθοδο. Ακόμα και με τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς, η Ελλάδα εκτιμάται ότι κάθε χρόνο απορρίπτει 280.000 τόνους χρησιμοποιημένου τηγανέλαιου.
Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε 2 εκατ. βαρέλια βιοντίζελ που αποτελούν το 9,5% των αναγκών της χώρας μας σε ντίζελ ετησίως. Έτσι και με τη χρήση μιας μόνο μεθόδου θα μπορούσε η Ελλάδα να πιάσει τον στόχο που έχει τεθεί από την ΕΕ για παραγωγή του 10% του συγκεκριμένου καυσίμου από Ανανεώσιμες Πηγές μέχρι το 2020.
Παράλληλα, από τη στιγμή που πρώτη ύλη για την παραγωγή του βιοντίζελ είναι τα «σκουπίδια» των νοικοκυριών, το νέο καύσιμο θα είναι και φθηνότερο από το συμβατικό, αφού τα μόνα κόστη που θα βαραίνουν την εκάστοτε εταιρεία διύλισης θα είναι αυτά της περισυλλογής των απορριμμάτων και της παραγωγής.
Όπως είναι φυσικό, η παραπάνω καινοτομία έχει προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον πολλών επιχειρήσεων του χώρου και ήδη υπάρχει συνεργασία της ομάδας με τα Ελληνικά Πετρέλαια για το νέο καύσιμο.
Σημειώνεται ότι η ομάδα του ΙΤΧΗΔ ήδη συνεργάζεται με το δήμο Θεσσαλονίκης για την τροφοδοσία με καύσιμα του πρώτου απορριμματοφόρου που θα καίει βιοντίζελ με πρώτη ύλη το τηγανέλαιο. Το όχημα θα κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους της πόλης το 2012, όταν θα έχει επιτευχθεί ο στόχος για παραγωγή 2 τόνων βιοντίζελ στο πλαίσιο του έργου.
Εξάλλου, η ερευνητική ομάδα απέσπασε για τη δουλειά της βραβείο καινοτομίας στον διαγωνισμό «Η Ελλάδα Καινοτομεί!», που διοργάνωσαν την Τρίτη από κοινού ο ΣΕΒ και η Eurobank EFG.
Πριν από τέσσερα χρόνια η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Τεχνικής Χημικών Διεργασιών (ΙΤΧΗΔ) του ΕΚΕΤΑ με επικεφαλής την Στέλλα Μπεζεργιάννη είχε μια απλή όσο και δύσκολη στην εφαρμογή της ιδέα: Να χρησιμοποιήσει το τηγανέλαιο, που απορρίπτεται κατά τόνους στα σκουπίδια, για την παραγωγή βιοντίζελ δεύτερης γενιάς.
Οι προσπάθειες της ομάδας, με τη χρηματοδότηση από το κοινοτικό πρόγραμμα «Life+», δεν απέφεραν απλώς καρπούς, αλλά οδήγησαν σε άκρως εντυπωσιακά αποτελέσματα. Το βιοντίζελ που κατάφεραν να παράξουν είναι φθηνότερο, πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αλλά έχει και καλύτερες επιδόσεις.
«Μπορούμε να παράγουμε βιοντίζελ από κάθε είδους χρησιμοποιημένο λάδι (πχ σπορέλαιο, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο κοκ). Έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάθε τηγανέλαιο που αυτή τη στιγμή πετιέται στα σκουπίδια για την παραγωγή βιοντίζελ. Μάλιστα από το σύνολο του αρχικού προϊόντος το 92% μετατρέπεται σε βιοντίζελ, ενώ το υπόλοιπο 8% σε μαζούτ», τονίζει η κα Μπεζεργιάννη.
«Το βιοντίζελ που παράγεται μέσα από τη διαδικασία που έχουμε αναπτύξει είναι καθαρή καύσιμη ύλη. Έτσι έχει κατά 16% καλύτερη απόδοση από τα συμβατικά καύσιμα, ενώ εξασφαλίζει και εξοικονόμηση καυσίμου της τάξης του 10%. Επίσης επιβαρύνει αισθητά λιγότερο το περιβάλλον», προσθέτει.
Το ακόμη εντυπωσιακότερο, σημειώνει, είναι το ποσοστό καυσίμου που μπορεί να παράγει η χώρα μας με τη νέα αυτή μέθοδο. Ακόμα και με τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς, η Ελλάδα εκτιμάται ότι κάθε χρόνο απορρίπτει 280.000 τόνους χρησιμοποιημένου τηγανέλαιου.
Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε 2 εκατ. βαρέλια βιοντίζελ που αποτελούν το 9,5% των αναγκών της χώρας μας σε ντίζελ ετησίως. Έτσι και με τη χρήση μιας μόνο μεθόδου θα μπορούσε η Ελλάδα να πιάσει τον στόχο που έχει τεθεί από την ΕΕ για παραγωγή του 10% του συγκεκριμένου καυσίμου από Ανανεώσιμες Πηγές μέχρι το 2020.
Παράλληλα, από τη στιγμή που πρώτη ύλη για την παραγωγή του βιοντίζελ είναι τα «σκουπίδια» των νοικοκυριών, το νέο καύσιμο θα είναι και φθηνότερο από το συμβατικό, αφού τα μόνα κόστη που θα βαραίνουν την εκάστοτε εταιρεία διύλισης θα είναι αυτά της περισυλλογής των απορριμμάτων και της παραγωγής.
Όπως είναι φυσικό, η παραπάνω καινοτομία έχει προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον πολλών επιχειρήσεων του χώρου και ήδη υπάρχει συνεργασία της ομάδας με τα Ελληνικά Πετρέλαια για το νέο καύσιμο.
Σημειώνεται ότι η ομάδα του ΙΤΧΗΔ ήδη συνεργάζεται με το δήμο Θεσσαλονίκης για την τροφοδοσία με καύσιμα του πρώτου απορριμματοφόρου που θα καίει βιοντίζελ με πρώτη ύλη το τηγανέλαιο. Το όχημα θα κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους της πόλης το 2012, όταν θα έχει επιτευχθεί ο στόχος για παραγωγή 2 τόνων βιοντίζελ στο πλαίσιο του έργου.
Εξάλλου, η ερευνητική ομάδα απέσπασε για τη δουλειά της βραβείο καινοτομίας στον διαγωνισμό «Η Ελλάδα Καινοτομεί!», που διοργάνωσαν την Τρίτη από κοινού ο ΣΕΒ και η Eurobank EFG.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου