Σε αφανισμό οδηγείται η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, καθώς η πτώση των πωλήσεων έχει αγγίξει το 70% στην τριετία και τα στοιχεία από το πρώτο δίμηνο του 2012 υποδεικνύουν επιτάχυνση της συρρίκνωσης. Η πετρελαιοκίνηση δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, παρά τη στροφή μερίδας αγοραστών προς αυτό το τμήμα της αγοράς, ενώ οι μαζικές εξαγωγές του ελληνικού στοκ προς την Ευρώπη γίνονται με μεγάλη ζημία για τους εμπόρους. Οι κάτοχοι αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού -υπό το βάρος της φορολόγησης και της κατανάλωσης- αδυνατούν να βρουν αγοραστή ακόμα και σε εξευτελιστικές τιμές, ενώ οι λιγοστοί υποψήφιοι αγοραστές έχουν να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα για το φορολογικό καθεστώς της αυτοκίνησης στην Ελλάδα, αλλά και τις καλπάζουσες τιμές των καυσίμων.
Την ίδια στιγμή, δεκάδες χρεοκοπίες μικρότερων και μεγαλύτερων εταιρειών εμπορίας αυτοκίνητου, συνοδευόμενες από χιλιάδες απολύσεις, χαρακτηρίζουν σήμερα τον κλάδο. Οι κατάσχεσεις οχημάτων από τις τράπεζες, τόσο αυτών που ανήκουν σε ιδιώτες όσο και αυτών που ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, έχουν πολλαπλασιαστεί και προστίθενται στο στοκ που διοχετεύεται στο εξωτερικό, έπειτα από προσκλήσεις ξένων εμπόρων από το management των τραπεζών.
Πτώση-ρεκόρ
Το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2012 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 16.736 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 27,4% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Για ολόκληρο το 2011 η μείωση των πωλήσεων ήταν της τάξης του 31,3% και για το 2010 ήταν 35,1%. Συνολικά στην τριετία η πτώση κυμαίνεται σε επίπεδα ρεκόρ της τάξης του 71%, οδηγώντας πίσω την αγορά στα επίπεδα της δεκαετίας του ΄70.
Οι παράγοντες του κλάδου υπογραμμίζουν ότι το επίπεδο κρίσης που βιώνει ο κλάδος της εμπορίας αυτοκινήτων δεν είναι πλέον διαχειρίσιμο, ενώ τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται, αν αναλογιστούμε ότι αυτή η μεταβολή έγινε με βίαιο τρόπο, στερώντας από την αγορά αντανακλαστικά αυτορύθμισης.
Τα αποτελέσματα είναι τραγικά, με χιλιάδες κλειστά καταστήματα, κατεστραμμένους πολύ μικρούς ή μικρούς επιχειρηματίες, αλλά και δεκάδες χιλιάδες απολυμένους», σημειώνει, μιλώντας στο «Κ», o πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων και Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Απόστολος Πετιμεζάς, ξεχωρίζοντας την υπερβολική αύξηση του κόστους κτήσης και χρήσης και όχι την ύφεση ως αιτία της κρίσης. Το αποτέλεσμα, βέβαια, για τα δημόσια έσοδα, μετά και τις καταθέσεις πινακίδων, είναι το αντίστροφο από το προσδοκώμενο, αφού σημειώνεται μείωση. Υπολογίζεται πως περισσότεροι από 360.000 ιδιοκτήτες κατέθεσαν πινακίδες κυκλοφορίας το 2011.
Αν οι τράπεζες δεν παράσχουν ρευστότητα στις επιχειρήσεις και δεν βελτιώσουν τον δείκτη εγκρισιμότητας των αιτήσεων δανείων των καταναλωτών, η αγορά αυτοκίνητου δεν μπορεί να βγει από το αδιέξοδο. «Ακόμα και όσες επιχειρήσεις -έστω και με ζημία-έχουν κρατηθεί μέχρι στιγμής, και αυτές με μαθηματική ακρίβεια θα κλείσουν», αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ΣΕΕΑΕ.
Πετρελαιοκίνηση
Από τους εμπόρους τονίζεται πως η πετρελαιοκίνηση θα μπορούσε να δώσει κάποια ανάσα, εάν επεκτεινόταν η άρση της απαγόρευσής της και για αυτοκίνητα που ανήκουν στην οδηγία εκπομπής καυσαερίων Euro4. Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα εισαγωγής ελαφρώς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με diesel κινητήρα, με πολλαπλά οφέλη.
Πρώτον, θα έδινε τη δυνατότητα εύκολης αντικατάστασης των παλαιών ενεργοβόρων αυτοκινήτων με λιγότερη δαπάνη και μικρότερο δανεισμό και θα έδινε ευκαιρία επιβίωσης σε χιλιάδες καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων, αναχαιτίζοντας, ενδεχομένως, το κύμα απολύσεων στον κλάδο. Πάντως, στους πρώτους μήνες εφαρμογής της, η διεισδυτικότητα της πετρελαιοκίνησης στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων είναι της τάξης του 23%, σύμφωνα με τον ΣΕΕΑΕ.
Πόσο έχουν πέσει οι τιμές
Οι αποτιμήσεις στις οποίες πωλούνται στο εξωτερικό τα ελληνικά αυτοκίνητα αντιστοιχούν στο 55% με 60% της εμπορικής τους αξίας στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό το τίμημα που αναφέρει το «Κ» μεγάλος έμπορος για ένα Mitsubishi Outlander του 2009, που δόθηκε για 8.000 ευρώ, όπως και αυτό για ένα Ford Focus ST του 2007, που δόθηκε για 7.500 ευρώ. Το τελευταίο καινούργιο πωλούνταν έναντι 30.000 ευρώ και μεταχειρισμένο 1 5.000 ευρώ.
Στα πολυτελή αυτοκίνητα η πραγματικότητα είναι ακόμα πιο υποτιμητική. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλούνταν μέχρι πρότινος έναντι 50.000 ή 60.000 ευρώ, όπως SUV Mercedes 3.500 κυβικών,ννν Touareg και Range Rover, δίνονται τώρα σε επίπεδα περί τα 20.000 ευρώ.
Εδώ και λίγο καιρό, πάντως, τουλάχιστον δέκα μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες εμπορίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δραστηριοποιούνται το διάστημα αυτό στην Ελλάδα, αγοράζοντας και εξάγοντας ελληνικά οχήματα. Μεταξύ των μεγαλυτέρων είναι οι βελγικές Carconnx και Ecrent, ενώ ξεχωρίζει και η A.M. Auto-Group.
Σημαντικοί παίκτες στο εμπόριο αυτό είναι, επίσης, οι γερμανικές autobid.de, Auto Welt και carsontheweb.com. Εξ αυτών πολλές διενεργούν ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς μέσω Διαδικτύου. Στους Ευρωπαίους αγοραστές ελληνικών αυτοκινήτων περιλαμβάνουν, επίσης, Ολλανδοί, Ρουμάνοι, Βούλγαροι και Πολωνοί. Υπολογίζεται πως περισσότερα από 3.000 ελληνικά αυτοκίνητα ετησίως επανεξάγονται.
capital
Την ίδια στιγμή, δεκάδες χρεοκοπίες μικρότερων και μεγαλύτερων εταιρειών εμπορίας αυτοκίνητου, συνοδευόμενες από χιλιάδες απολύσεις, χαρακτηρίζουν σήμερα τον κλάδο. Οι κατάσχεσεις οχημάτων από τις τράπεζες, τόσο αυτών που ανήκουν σε ιδιώτες όσο και αυτών που ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, έχουν πολλαπλασιαστεί και προστίθενται στο στοκ που διοχετεύεται στο εξωτερικό, έπειτα από προσκλήσεις ξένων εμπόρων από το management των τραπεζών.
Πτώση-ρεκόρ
Το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2012 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 16.736 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 27,4% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Για ολόκληρο το 2011 η μείωση των πωλήσεων ήταν της τάξης του 31,3% και για το 2010 ήταν 35,1%. Συνολικά στην τριετία η πτώση κυμαίνεται σε επίπεδα ρεκόρ της τάξης του 71%, οδηγώντας πίσω την αγορά στα επίπεδα της δεκαετίας του ΄70.
Οι παράγοντες του κλάδου υπογραμμίζουν ότι το επίπεδο κρίσης που βιώνει ο κλάδος της εμπορίας αυτοκινήτων δεν είναι πλέον διαχειρίσιμο, ενώ τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται, αν αναλογιστούμε ότι αυτή η μεταβολή έγινε με βίαιο τρόπο, στερώντας από την αγορά αντανακλαστικά αυτορύθμισης.
Τα αποτελέσματα είναι τραγικά, με χιλιάδες κλειστά καταστήματα, κατεστραμμένους πολύ μικρούς ή μικρούς επιχειρηματίες, αλλά και δεκάδες χιλιάδες απολυμένους», σημειώνει, μιλώντας στο «Κ», o πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων και Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Απόστολος Πετιμεζάς, ξεχωρίζοντας την υπερβολική αύξηση του κόστους κτήσης και χρήσης και όχι την ύφεση ως αιτία της κρίσης. Το αποτέλεσμα, βέβαια, για τα δημόσια έσοδα, μετά και τις καταθέσεις πινακίδων, είναι το αντίστροφο από το προσδοκώμενο, αφού σημειώνεται μείωση. Υπολογίζεται πως περισσότεροι από 360.000 ιδιοκτήτες κατέθεσαν πινακίδες κυκλοφορίας το 2011.
Αν οι τράπεζες δεν παράσχουν ρευστότητα στις επιχειρήσεις και δεν βελτιώσουν τον δείκτη εγκρισιμότητας των αιτήσεων δανείων των καταναλωτών, η αγορά αυτοκίνητου δεν μπορεί να βγει από το αδιέξοδο. «Ακόμα και όσες επιχειρήσεις -έστω και με ζημία-έχουν κρατηθεί μέχρι στιγμής, και αυτές με μαθηματική ακρίβεια θα κλείσουν», αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ΣΕΕΑΕ.
Πετρελαιοκίνηση
Από τους εμπόρους τονίζεται πως η πετρελαιοκίνηση θα μπορούσε να δώσει κάποια ανάσα, εάν επεκτεινόταν η άρση της απαγόρευσής της και για αυτοκίνητα που ανήκουν στην οδηγία εκπομπής καυσαερίων Euro4. Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα εισαγωγής ελαφρώς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με diesel κινητήρα, με πολλαπλά οφέλη.
Πρώτον, θα έδινε τη δυνατότητα εύκολης αντικατάστασης των παλαιών ενεργοβόρων αυτοκινήτων με λιγότερη δαπάνη και μικρότερο δανεισμό και θα έδινε ευκαιρία επιβίωσης σε χιλιάδες καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων, αναχαιτίζοντας, ενδεχομένως, το κύμα απολύσεων στον κλάδο. Πάντως, στους πρώτους μήνες εφαρμογής της, η διεισδυτικότητα της πετρελαιοκίνησης στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων είναι της τάξης του 23%, σύμφωνα με τον ΣΕΕΑΕ.
Πόσο έχουν πέσει οι τιμές
Οι αποτιμήσεις στις οποίες πωλούνται στο εξωτερικό τα ελληνικά αυτοκίνητα αντιστοιχούν στο 55% με 60% της εμπορικής τους αξίας στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό το τίμημα που αναφέρει το «Κ» μεγάλος έμπορος για ένα Mitsubishi Outlander του 2009, που δόθηκε για 8.000 ευρώ, όπως και αυτό για ένα Ford Focus ST του 2007, που δόθηκε για 7.500 ευρώ. Το τελευταίο καινούργιο πωλούνταν έναντι 30.000 ευρώ και μεταχειρισμένο 1 5.000 ευρώ.
Στα πολυτελή αυτοκίνητα η πραγματικότητα είναι ακόμα πιο υποτιμητική. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλούνταν μέχρι πρότινος έναντι 50.000 ή 60.000 ευρώ, όπως SUV Mercedes 3.500 κυβικών,ννν Touareg και Range Rover, δίνονται τώρα σε επίπεδα περί τα 20.000 ευρώ.
Εδώ και λίγο καιρό, πάντως, τουλάχιστον δέκα μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες εμπορίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δραστηριοποιούνται το διάστημα αυτό στην Ελλάδα, αγοράζοντας και εξάγοντας ελληνικά οχήματα. Μεταξύ των μεγαλυτέρων είναι οι βελγικές Carconnx και Ecrent, ενώ ξεχωρίζει και η A.M. Auto-Group.
Σημαντικοί παίκτες στο εμπόριο αυτό είναι, επίσης, οι γερμανικές autobid.de, Auto Welt και carsontheweb.com. Εξ αυτών πολλές διενεργούν ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς μέσω Διαδικτύου. Στους Ευρωπαίους αγοραστές ελληνικών αυτοκινήτων περιλαμβάνουν, επίσης, Ολλανδοί, Ρουμάνοι, Βούλγαροι και Πολωνοί. Υπολογίζεται πως περισσότερα από 3.000 ελληνικά αυτοκίνητα ετησίως επανεξάγονται.
capital
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου